Weerstand bij veranderingen
Ondernemingsraden, werknemers en leidinggevenden hebben regelmatig te maken met veranderingen in de organisatie. Deze veranderingen gaan vaak gepaard met emotionele reacties op de werkvloer. Dit kunnen uitingen van weerstand zijn. Als deze reacties bij jou terecht komen, kan dat wel eens lastig zijn. Lastig, omdat een reactie niet als weerstand wordt herkend, omdat je niet weet hoe er op te reageren of omdat je heel anders tegen de verandering aan kijkt.
De training ‘Weerstand bij veranderingen’ is bedoeld voor OR-leden, medewerkers en managers die het verband tussen verandering en weerstand willen herkennen, die willen weten welke weerstandsmechanismen werknemers kunnen laten zien en die adequaat willen reageren op uitingen van weerstand.
Cursusdoelen training Weerstand bij veranderingen
De deelnemers:
- Kennen de fases in een veranderingsproces;
- Herkennen bronnen van weerstand bij verandering;
- Herkennen weerstand in de (emotionele) reacties van medewerkers en bij henzelf;
- Kunnen verschillende weerstandsmechanismen onderscheiden;
- Zien het verband tussen de organisatiecultuur en het omgaan met veranderingen;
- En tussen weerstand en behoeftes van medewerkers;
- Hebben geoefend in het omgaan met weerstanden.
Opdracht vooraf
Ter voorbereiding op deze cursusdagen vragen we de deelnemers een casus mee te nemen waarin kort (maximaal een half A4) een recente of lopende verandering in de eigen organisatie wordt beschreven. Tevens vragen wij de deelnemers de casus vooraf te mailen naar: academie@sbiformaat.nl. De tijdens de cursus behandelde theorie wordt gekoppeld aan de door u meegebrachte casuïstiek.
SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen
Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:
Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang. |
Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur. |
Levelvaardigheid
De deelnemer is in staat aansluiting te vinden bij (de problematiek van) een ander door actief te luisteren naar en mee te denken met die ander. Het ‘levelen’ betekent af kunnen stemmen op verschillen in achtergrond, werkniveau, plaats in de organisatie, behoeften, wensen en dergelijke.
Organisatiesensiviteit
De deelnemer onderkent de invloed en de gevolgen van beslissingen en actualiteiten op (de medewerkers binnen) de onderdelen van de organisatie.
Manier van werken
Plezierig en doelgericht werken zullen hand in hand gaan. We bieden afwisseling in werkvormen in het programma met plenaire besprekingen, uitwerkingsopdrachten (in subgroepjes), vaardigheidsoefeningen met de hele groep, behandelen van individuele vragen, etc.. Theoretische uitgangspunten worden altijd gerelateerd aan de praktijk.