Schrijven voor de achterban

Schrijven voor de achterban

Om als ondernemingsraad (OR) goed te functioneren is het van belang contact te hebben met de achterban; niet alleen om informatie te geven en verantwoording af te leggen, maar ook om op de hoogte te blijven van verschillende inzichten en gevoed te worden met nieuwe ideeën. Het vereist kennis en vaardigheden om de achterban daadwerkelijk te betrekken bij het OR-werk. Na deze cursus van SBI Formaat heb je meer inzicht in het effect van verschillende communicatiemiddelen. Nadrukkelijk wordt ingegaan op de schriftelijke communicatie: met praktische aanwijzingen en oefening op het gebied van het schrijven leer je teksten voor de achterban pakkend voor het voetlicht te brengen.

Inhoud van de training schrijven voor de achterban:

  • Het verschil tussen imago en identiteit.
  • Het contact met de achterban tot nu toe.
  • Communicatiemiddelen en -doelen.
  • Het schrijven van teksten voor de achterban:
    – pakkende (en gepaste) koppen
    – bondige inhoud
    – aantrekkelijke inhoud
    – heldere zinsbouw
    – juiste woordkeuze

Werkvormen

Korte inleidingen, discussies en schrijfopdrachten.

‘De achterban zit doorgaans niet te wachten op zinderende koppen, spetterende openingszinnen en knallende uitsmijters.’

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • 09:15 - 09:30

    Aankomst locatie

    Ontvangst van de deelnemers met koffie/thee.

  • 09:30 - 10:00

    Start van de cursus

    Met een aantal gerichte vragen over communicatie met de achterban maken we kennis van elkaar.

  • 10:00 - 11:00

    Inventarisatie van communicatiedoelen en- middelen

    Aan de hand van een checklist bepaalt iedere deelnemer voor zich welke communicatiedoelen in de komende periode aan de orde zijn en welke middelen daar goed bij passen. Vervolgens wordt bepaald over welk thema een ieder ’s middags een tekst wil schrijven.

  • 11:00 - 11:15

    Pauze

  • 11:15 - 12:00

    Schrijf maar raak

    De communicatie met de achterban verloopt ook schriftelijk. Als opstap naar theorie over het schrijven van verschillende teksten ga je creatief schrijven.

  • 12:00 - 12:30

    Algemene regels bij het schrijven

    De deelnemers krijgen regels die gelden bij het opstellen van verschillende soorten tekst. In verschillende opdrachten wordt duidelijk waar een toegankelijke en aantrekkelijke tekst aan moet voldoen

  • 12:30 - 13:30

    Lunch

  • 13:30 - 15:00

    Algemene regels bij het schrijven (vervolg)

  • 15:00 - 15:50

    De inhoud en stijl van een tekst

    Aan de hand van de thema’s die de deelnemers ’s ochtends hebben gekozen, schrijft ieder een tekst. Deze teksten worden uitgewisseld en beoordeeld.

  • 15:50 - 16:00

    Afsluiting en einde van de training

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie