Ongewenst gedrag en integriteit

Ongewenst gedrag, psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en integriteit

Naar aanleiding van recente gebeurtenissen staan ongewenste omgangsvormen en integriteitsvraagstukken weer volop in de belangstelling. Duidelijk is dat de schade enorm kan zijn als organisaties geen goed functionerend intern meldsysteem hebben. Voor ondernemingsraden is op dit gebied een belangrijke rol weggelegd. Het gaat niet alleen om instemmingsrecht over de klachtenregelingen voor ongewenst gedrag en integriteit. Maar juist ook de blijvende zorg en aandacht of het systeem wel werkt is van groot belang. Evaluatie en bijstelling zijn de sleutel tot succes.

In deze training gaan we expliciet in op de criteria waaraan een goed zorgsysteem moet voldoen en hoe de evaluatie en bijstelling in de organisatie kan worden geregeld.

Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)

Onder PSA-beleid vallen:

  • Intern ongewenst gedrag (ongewenst gedrag tussen medewerkers onderling);
  • Extern ongewenst gedrag (ongewenst gedrag tussen medewerkers en derden);
  • Werkdruk;
  • Seksuele intimidatie.

Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks tussen de 13-16% van de medewerkers hiermee te maken krijgt. Het is van invloed op ziekteverzuim en integratie processen. Ook is de productieve schade groot voor organisaties.

Integriteit

Integriteitsbeleid gaat om zaken die schade kunnen doen aan de organisatie. Hieronder vallen onder andere misbruik van middelen, corrupt gedrag en angstcultuur. Meestal gaat het om zaken die structureel van aard zijn en/of waar meerdere mensen last van hebben.

Werkwijze

Gedurende deze dag wordt gewerkt met informatieblokken, afgewisseld met korte discussieblokken en opdrachten, waarmee de situatie in uw organisatie beoordeeld wordt. Dit zetten we vervolgens om in bruikbare ideeën om in jouw organisatie mee aan de slag te gaan.

Lees meer in de blog taak en rol OR ten aanzien van ongewenste omgangsvomen en integriteit

Basistraining Vertrouwenspersonen

Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.

Meer informatie & onze Basistraining Vertrouwenspersonen

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
Gendergelijkheid Gelijkheid wordt o.a. afgemeten aan verschil in beloning voor arbeid, arbeidsdeelname en de positie van alle werknemers binnen organisaties.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • 09:30 - 10:00

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 10:00 - 10:15

    Start van de training

    Start van de training

    • Een korte kennismaking.
    • Huishoudelijke en praktische mededelingen.
    • Toelichting op het trainingsprogramma.
  • 10:15 - 12:30

    Ongewenst gedrag en integriteit waar hebben we het over?

    Recente ontwikkelingen,  onder andere #metoo, Ajax en The Voice of Holland, maken duidelijk hoe belangrijk het hebben van een goed meldsysteem is bij ongewenste omgangsvormen en of vermoedens van misstanden. Zonder goed functionerend intern meldsysteem kunnen zaken naar buiten worden gebracht met enorme gevolgen.

    We gaan in op wat we verstaan onder ongewenste omgangsvormen en wat onder vermoedens van misstanden? Hoe vaak komt het voor? Wat zijn gevolgen voor de medewerkers en organisatie? Wat zegt de wet? Hoe ziet een goede meldregeling er uit?

    Na deze ochtend ken je het verschil tussen ongewenste omgangsvormen en vermoedens van misstanden. Je weet hoe goede regelgeving en goed beleid eruitziet.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 16:30

    De rol van de OR in goede beleidsvoering

    De WOR geeft de OR instemmingsrecht op klachtenregelingen. De aspecten van een goede inhoudelijke meldregeling hebben we in de ochtend besproken. Maar het gaat ook om naleving en zorgen dat de regeling werkt. Belangrijke criteria hiervoor worden besproken.

    Heeft de OR wel contact met de vertrouwenspersonen? Is er een jaarverslag en wordt dit besproken in de overlegvergadering (OV)? Staat het onderwerp omgangsvormen en integriteit op de agenda van de Algemene Gang van Zaken-vergadering? Hoe zorg je ervoor dat aan deze zaken vorm wordt gegeven? Is er een evaluatie en bijstelling van de regelingen op jaarlijkse basis? Hoe geven we vorm aan preventief beleid?

    We bespreken eigen regelingen en de rol van de OR in deze belangrijke beleidsonderdelen. Sociale veiligheid heeft grote invloed op werkplezier en ziekteverzuim. Hoe zorg je voor een sociaal veilig klimaat?

  • 16:30 -

    Afsluiting en einde van de training

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie