De proactieve OR met de Navigator

De proactieve OR met de Navigator

De Navigatormethode helpt de OR om proactief, vroegtijdig invloed te krijgen en uit te oefenen. In deze training behandelen we de methode. We staan stil bij de uitgangspunten en we bespreken de stappen op de routekaart. Ook doen we enkele oefeningen.
In de middag werk je aan een eigen casus die speelt in de organisatie. Waar wil jullie OR invloed op uitoefenen? Je formuleert criteria en je maakt een plan voor vervolgacties door jouw OR. De trainer ondersteunt en geeft tips.
We sluiten af met conclusies. Hoe gaat jullie OR proactief aan de slag met de Navigator?

Wat is de Navigator?

De Navigatormethode is een gestructureerde werkwijze met een helder stappenplan om als raad vanaf het begin positie te hebben in besluitvorming. De Navigator is een metafoor voor de routekaart. Naast de bestuurder (directie, college, leidinggevende) aan het ‘stuur’ zit de Navigator. En samen bespreken ze de route, zetten ze etappes uit Proactief werken navigatormethodeen bepalen ze hoe te komen tot een goed eindresultaat, de finish.

Anders denken met de Navigator

Om ook echt mee te kunnen navigeren moet je wel vanaf het begin instappen en ook meteen meedoen. Dat betekent ook vanaf het begin al een idee hebben over waar je heen wilt. Je laat je leiden door de inhoud en niet door de procedures. En je neemt zelf het initiatief hierin. Kortom:

‘Niet vragen, maar vinden.’
‘Niet wachten, maar doen.’
‘Niet de wet, maar de inhoud.’

De essentie is dat je ook wat te vinden hebt. En dat datgene wat je te zeggen hebt ook gehoord moet worden, dat je je verantwoordelijk voelt voor het geven van jouw mening. Dit is een echte boost voor je opstelling als OR-lid.

Meer informatie over de methode en het downloaden van het methodeboek: nvgtr.nl.

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
Economische groei is pas duurzaam als kapitaal, arbeid en grondstoffen verantwoordelijk worden ingezet en als winsten en inkomens eerlijk verdeeld worden.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • 09:30 - 10:00

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 10:00 - 10:30

    Kennismaking en start programma

    We maken kennis met elkaar en met de Navigatormethode met een combinatie van interactie en uitleg.

  • 10:30 - 12:30

    Routekaart

    We lopen de routekaart van de Navigator door. We leren wat de verschillende stappen zijn die je als proactieve Navigerende OR neemt.

    We gaan veel oefenen met het opstellen van criteria en het maken een plan van aanpak. We leren om in plaats van vragen te stellen, te bedenken wat we ‘vinden’.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 16:30

    Navigeren in de praktijk

    Aan de hand van een concreet onderwerp (uit de praktijk) gaan we de hele route langslopen. Je maakt je eigen criteria en een plan van aanpak. Hierin is veel aandacht voor de dialoog met de bestuurder en de afstemming met de achterban.

    Als OR en bestuurder samen de etappe goed hebben uitgereden, is de finish enkel nog een klap op een gezamenlijke uitkomst. Bij de finish is het wel belangrijk om het resultaat goed vast te leggen en aandacht te besteden aan de implementatie, de evaluatie en de publiciteit.

     We ronden de training af met de vraag; ga je navigeren en wat heb je daar nog bij nodig?

  • 16:30 -

    Evaluatie en afronding van de training

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie