Basistraining vertrouwenspersonen

Basiscursus vertrouwenspersonen (voor medewerkers)

Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.

Ongewenst gedrag

Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon word je dan geraadpleegd. Wat adviseer je? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?

Na deze training van SBI Formaat heb je inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van jouw functie. Uitgebreid wordt ingegaan op de rollen en het takenpakket van de vertrouwenspersoon en hoe je van begin tot eind te werk gaat als er een melding bij jou binnenkomt. En je weet hoe je de benodigde gesprekken kunt voeren.

Leren en verbinden
“Een gerichte opleiding met aandacht voor kennis, vaardigheden en de (verdere) invulling binnen Nyrstar Budel. De vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie vonden de training erg leerzaam en vonden het fijn dat ze samen op konden trekken. Inmiddels hebben zij zich breed binnen Nyrstar Budel bekend gemaakt.”
– Rob Timmermans (Head Training & Development)

Thema 1. Verkenning

Je krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook jouw eigen (voor)oordelen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. Je wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders. Je krijgt concrete tips om de in jouw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.

Thema 2. Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon

Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat bijvoorbeeld  het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.

Thema 3. Behandeling van een melding van begin tot eind, het eerste gesprek en dan? 

Een melding, een klacht….en dan? Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is aandacht voor het (eerste) gesprek, de procedure en de juridische aspecten. We doen een korte gespreksoefening aan de hand van casuïstiek. Ook bekijken we welke vervolgstappen aan de orde kunnen komen.

Uitgebreid oefenen van gesprekken (gespreksvaardigheden) en verdieping van uw rol als vertrouwenspersoon is mogelijk in de vorm van een vervolg op maat en/of intervisiebijeenkomsten. Dat kan individueel, maar bijvoorbeeld ook samen met de collega-vertrouwenspersonen en/of leden van de klachtencommissie.
Aan het eind van de dag wordt dit geïnventariseerd. Goed om te weten is dat SBI Formaat zowel vertrouwenspersonen als klachtencommissies kan trainen.

Bekijk hier de online Basistraining vertrouwenspersonen

Bekijk hier de Engelstalige training: Confidential advisor

Enquête speciaal voor vertrouwenspersonen:

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
Gendergelijkheid Gelijkheid wordt o.a. afgemeten aan verschil in beloning voor arbeid, arbeidsdeelname en de positie van alle werknemers binnen organisaties.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.

Vertrouwenspersoon/ klachtencommissie

Meer informatie over de taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon/ klachtencommissie? Of zijn jullie op zoek naar een vertrouwenspersoon?
Wij beschikken ook over een pool van gecertificeerde vertrouwenspersonen die een rol kunnen vervullen in uw klachtencommissie.

Meer informatie en contact

  • 09:30 - 10:00

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 10:00 - 12:30

    Aanvang training

    Afhandelen van organisatorische zaken, introductie programma en kennismaking met elkaars situatie en leerwensen.

    Thema 1: Verkenning

    Je krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook jouw eigen (voor-)­oor­delen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. Je wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de Wet bescherming klokkenluiders. Je krijgt concrete tips om de in jouw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.

    Start thema 2: Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon

    Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 16:20

    Aanvang middagprogramma

    Vervolg thema 2: Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon

    Thema 3. Behandeling van een melding van begin tot eind, het eerste gesprek en dan? 

    Een melding, een klacht…. En dan?  Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is aandacht voor het (eerste) gesprek, de procedure en de juridische aspecten. We doen een korte gespreksoefening aan de hand van casuïstiek. Ook bekijken we welke vervolgstappen aan de orde kunnen komen.

  • 16:20 - 16:30

    Evaluatie en afsluiting

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie