Investeren in leren en ontwikkelen
Bedrijven in Nederland hebben te maken met snelle ontwikkelingen en een globaliserende economie. Producten, productieprocessen en dienstverlening veranderen in hoog tempo en daarmee de inhoud van banen en de eisen die worden gesteld aan medewerkers. Om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden is het nodig dat werkgevers en werknemers nog sterker inzetten op permanente doorontwikkeling van kennis, competenties en vaardigheden van werkenden. Toch blijkt uit internationale vergelijkende onderzoeken dat de deelname aan (formele) scholing onder medewerkers in Nederland stagneert. En dat terwijl de infrastructuur van voorzieningen, middelen en regelingen wel degelijk op een hoog niveau aanwezig is. Door de snel veranderende omgeving worden werken en leren steeds meer met elkaar verweven. Dit was reden om te kijken naar hoe de motivatie van werkgevers en medewerkers om te investeren in leren en ontwikkelen verder kan worden versterkt: het project Werkend Leren.
Project Werkend Leren
De vraagstelling van dit project is als volgt:
Hoe kunnen werkgevers en werknemers nog sterker in beweging komen, zodat in de toekomst permanente aandacht voor scholing en ontwikkeling 'gewoon' wordt en onderdeel is van het dagelijks werk? Welke factoren zijn van invloed op de motivatie van werkenden om te investeren in leren en ontwikkelen en hoe kunnen deze factoren worden aangesproken?
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft dit project in de tweede helft van 2015 uitgevoerd, samen met 16 sectororganisaties afkomstig uit een brede variëteit aan sectoren. Ook SBI Formaat was bij het project betrokken. De belangrijkste inzichten zijn samengevat en beschreven in de eindrapportage.
Ook is er een document met vijf concrete tips aan werkgevers om leren en ontwikkelen onder medewerkers nog verder te stimuleren ontwikkeld.