Nieuw in de OR / WOR
Kosten van het OR-werk

Een OR kost geld. Wie betaalt wat?

Medezeggenschap kost geld. De ondernemer betaalt alle kosten die de OR moet maken om zijn taak te kunnen vervullen (artikel 22 WOR).

Artikel 22 van de WOR bepaalt dat alle kosten die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de ondernemingsraad voor rekening komen van de ondernemer (namens hem de bestuurder). Voorbeelden van kosten die de OR maakt zijn: het gebruik van faciliteiten (artikel 17 WOR), het volgen van OR-scholing (artikel 18 WOR) en de eventuele vervanging van OR-leden op de reguliere werkplek. De ondernemer moet hiervan zelf een kostenraming maken en in de bedrijfsbegroting opnemen.

Kosten deskundige

De OR heeft het recht een deskundige te raadplegen (artikel 16 WOR). Als de deskundige kosten in rekening moet brengen, moet de OR voordat hij de deskundige inschakelt, aan de bestuurder laten weten wat de kosten ongeveer zullen zijn. De kosten komen dan voor rekening van de bestuurder. De OR kan niet achteraf, als de kosten al gemaakt zijn, de rekening presenteren. De bestuurder hoeft dan niet te betalen, wat betekent dat de deskundige zijn kosten niet vergoed krijgt.

Kosten geschillenregeling

Ontstaat er verschil van mening tussen de ondernemingsraad en bestuurder over specifieke kosten van het OR-werk, dan geldt de algemene geschillenregeling volgens artikel 36 van de WOR. De OR of bestuurder kan een beslissing vragen aan de kantonrechter. Ook de kosten van een rechtsgeding komen voor rekening van de ondernemer. Als de OR naar de rechter stapt, zal hij deze kosten van te voren aan de bestuurder moeten te melden.

OR-budget

Het is mogelijk dat OR en ondernemer afspreken dat de OR een OR-budget krijgt, waaruit de ondernemingsraad zelfstandig de (kleine) lopende zaken betaalt. OR en bestuurder kunnen afspreken om in dit budget ook de kosten voor scholing op te nemen. Een OR-budget is niet verplicht. Als de OR een eigen budget wil afspreken inclusief de scholingskosten, dan dient hij de hoogte ervan nauwkeurig te bepalen. Als het budget op is, dan komen de kosten die te maken hebben met de zaken die in het budget geregeld staan namelijk niet langer voor rekening voor de ondernemer. Wat betekent dat de OR deze kosten niet meer kan maken.

Deel dit bericht