Competentiemanagement leidt tot veranderingen in het personeelsbeleid, waarover de OR het instemmingsrecht heeft
Competentiemanagement is er op gericht het personeel zo goed mogelijk te laten bijdragen aan het succesvol functioneren van de organisatie. De OR heeft op onderdelen het instemmingsrecht.
Wat betekent competentiemanagement?
Competentiemanagement kent verschillende definities. Die definities variëren van het vrij algemene “het blootleggen van de unieke, onderscheidende kenmerken van een organisatie”, tot een individuele benadering als “het beschrijven van de unieke persoonskenmerken die iemands succes bepalen”. Als een bedrijf of instelling er mee aan de slag gaat is meestal sprake van een integratie van verschillende benaderingen. Competentiemanagement leidt tot veranderingen in het personeelsbeleid, waarover de OR het instemmingsrecht heeft.
Met competentiemanagement meer succes?
Competenties zijn een unieke combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes (houding en gedrag), wat een bedrijf of instelling denkt nodig te hebben om succesvol te zijn. Succesvol zijn betekent in deze context dat de organisatie in staat is om zijn concurrenten voorbij te streven. Een succesvolle organisatie zal meer klanten trekken en behouden, is het idee. Competentiemanagement is er op gericht het personeel zo goed mogelijk hieraan te laten bijdragen. Het vormt vanuit die organisatiedoelstelling de basis voor het selecteren, functioneren, beoordelen, belonen en de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
Kerncompetenties en competentieprofiel
Competentiemanagement begint met het benoemen van de kerncompetenties van de organisatie en vertaalt deze naar competenties op het niveau van een organisatieonderdeel, een afdeling, een team of een functie. Het benoemen van de competenties leidt tot een bepaald competentieprofiel. Op het niveau van de functie geeft een competentieprofiel aan welke combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes van een medewerker nodig is om succesvol bij te dragen aan de kerncompetenties van de organisatie. Bij competenties wordt er vooral gekeken naar het “hoe” van de functievervulling en zijn gedrag, persoonlijke eigenschappen en houding van de medewerker belangrijk. Competentiemanagement gaat uit van het leren en ontwikkelen van medewerkers. In een competentieprofiel zal daarom ook altijd een groeimogelijkheid voor medewerkers opgenomen staan.
Wat kan de OR?
De OR kan op meerdere manieren invloed uitoefenen:
- Invoering van competentiemanagement heeft gevolgen voor het personeelsbeleid van een organisatie. Door competenties te benoemen en te ontwikkelen stuurt de organisatie op de instroom (werving en selectie), doorstroom (functionering, beoordeling en beloning, loopbaan- en opleidingsbeleid) en de uitstroom (ontslagbeleid) van personeel. De ondernemingsraad heeft daarom op verschillende onderdelen het instemmingsrecht, op grond van artikel 27 lid 1 van de Wet op de ondernemingsraden. Te denken valt aan: het invoeren van assessments bij de werving en selectie, invoering van training on the job of een leertraject coachend leidinggeven, een scholingsplan gericht op vaardigheden van medewerkers, of de aanpassing van het functionerings, beoordelings- en beloningssysteem.
- De OR kan een externe adviseur inschakelen (op grond van artikel 16 en artikel 22 WOR) om zich goed te laten informeren over competentiemanagement en wat dit voor het personeel betekent. De OR stelt eventueel samen met de externe adviseur randvoorwaarden op voor een zorgvuldige implementatie en een goede informatievoorziening aan het personeel.
HR en arbeidsvoorwaarden
Een breed terrein waar de OR veel invloed op kan uitoefenen is ‘HR en arbeidsvoorwaarden’. Via onze trainingen en advies op maat kunnen wij jullie ondersteunen in het opzetten en het beoordelen van het beleid en de diverse regelingen. Leer de belangrijkste aspecten kennen en geef richting aan de rol van de OR.