Medezeggenschap Onderwijs
Uitspraak: Wie is bevoegd MR of GMR

Uitspraak: Wie is bevoegd MR of GMR

Is het Masterplan en het daarin opgenomen complex van besluiten van gemeenschappelijk belang als bedoeld in art 16 lid 1 WMS en 16 GMR-reglement? (LCG WMS 08.027 en MR & Recht 2009 afl. 2 blz. 5 e.v.)

Uitspraak Landelijke Commissie Geschillen WMS: Ja, gelet op de samenhang tussen de verschillende planonderdelen en het effect van de besluiten voor een ruime meerderheid van de scholen van het bevoegd gezag.

Situatie:

Het bevoegd gezag houdt 6 katholieke scholen voor voortgezet onderwijs in stand, die tezamen een volledig voortgezet onderwijsaanbod verzorgen. Vanwege teruglopende leerlingenaantallen heeft het bevoegd gezag zich genoodzaakt gezien tot herschikking van het onderwijsaanbod op de verschillende scholen. Het daartoe ontwikkelde Masterplan is goedgekeurd door de Raad van Toezicht. Het plan is onder geheimhouding ter instemming voorgelegd aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). De GMR heeft ingestemd met het integrale Masterplan. In het Masterplan zijn 9 besluiten opgenomen o.m. betrekking hebbend op de door iedere school aan te bieden opleidingen. Een van de besluiten betreft de fusie tussen 2 van de onder het bevoegd gezag ressorterende scholen, A te B en E te F. M.i.v. het schooljaar 2009-2010 zou deze fusie gestalte moeten krijgen en zou A voortaan de volledige opleiding VMBO-t aanbieden, alsmede de instroom (leerjaren 1 t/m 3) van HAVO en VWO verzorgen. De MR heeft een interpretatiegeschil aangemeld over zijn bevoegdheid t.a.v. de op A betrekking hebbende besluiten.

De MR stelt zich op het standpunt dat het Masterplan een kaderstellend plan is dat nog nadere uitwerking behoeft waarvoor hij en niet de GMR bevoegd is. De besluitvorming over de fusie tussen A en E is een uitwerkingsbesluit dat o.g.v. art 10 onder h WMS en, voor zover betrekking hebbend op A, art 22 onder h medezeggenschapsreglement ter instemming dient te worden voorgelegd aan de betrokken medezeggenschapsraden. De artikelen 16 WMS en 16 GMR reglement missen toepassing omdat het zwaartepunt van de belangen van de fusie in beginsel bij de direct betrokken scholen ligt. De GMR had voor elk voorgenomen besluit van het Masterplan moeten nagaan of het een besluit als genoemd in art 16 WMS betrof. Overleg hierover met de achterban was voor de GMR niet mogelijk omdat het bevoegd gezag geheimhouding had opgelegd. De besluiten m.b.t. de herschikking van het onderwijsaanbod dienen, voor zover deze betrekking hebben op A, o.g.v. de artt 23 en 24 medezeggenschapsreglement ter instemming dan wel ter advisering aan de MR te worden voorgelegd. Het kan niet zo zijn dat zo ingrijpende besluiten genomen kunnen worden zonder daarbij de direct betrokkenen om hun mening te vragen.

Het bevoegd gezag stelt dat de besluiten in het Masterplan niet los van elkaar kunnen worden gezien. De gezamenlijke in het Masterplan opgenomen besluiten zijn van gemeenschappelijk belang voor alle, althans de meerderheid van de scholen die onder het bevoegd gezag ressorteren. Dat blijkt uit het motief om te komen tot het Masterplan, t.w. het opvangen van de demografische ontwikkeling van de hele regio C; het blijkt ook uit de subtitel van het Masterplan (Herschikking scholen SVO/PL), er is sprake van een pakket maatregelen en het Masterplan berust op 3 pijlers, waarvan er niet zomaar één kan worden weggenomen. Er is sprake van een onverbrekelijke samenhang tussen de 9 in het Masterplan genoemde besluiten. Dus is het gehele Masterplan terecht ter instemming voorgelegd aan de GMR. In de komende tijd zullen besluiten over de uitwerking van het Masterplan aan de MR-en worden voorgelegd.

Landelijke Commissie voor Geschillen WMS:

Met de in het Masterplan opgenomen besluiten beoogt het bevoegd gezag de gevolgen van de regionale demografische ontwikkelingen voor de scholen te ondervangen. De besluiten hebben gevolgen voor het onderwijsaanbod van 5 van de 6 onder het bevoegd gezag ressorterende scholen. Alleen het aanbod van de Praktijkschool ondervindt geen gevolgen van het Masterplan. Het besluit tot fusie van A en E dient te worden beschouwd als een structuurbepalend onderdeel van het integrale plan. Dat geldt eveneens voor de besluiten over herschikking van het onderwijsaanbod op de verschillende scholen. Deze herschikking van het onderwijsaanbod is dus niet te beschouwen als een gevolg van de fusie tussen de 2 scholen, maar maakt als zelfstandig en dragend onderwerp deel uit van het Masterplan. Het Masterplan bevat dus een complex van besluiten met gevolgen voor alle, althans de meerderheid van de betrokken scholen. 
Gelet op de samenhang tussen de verschillende planonderdelen en het effect van de besluiten voor een ruime meerderheid van de scholen van het bevoegd gezag is de Commissie van oordeel dat het Masterplan en het daarin opgenomen complex van besluiten van gemeenschappelijk belang als bedoeld in art 16 lid 1 WMS en 16 GMR-reglement zijn voor de meerderheid van de scholen van het bevoegd gezag.

DATUM UITSPRAAK: 1 maart 2009
RECHTERLIJK COLLEGE: Landelijke Commissie Geschillen WMS
NAAM PARTIJEN: MR B/B
VINDPLAATS: LCG WMS 08.027 en MR & Recht 2009 afl. 2 blz. 5 e.v.

Advokatenkollektief Utrecht

Deel dit bericht