Hybride (samen)werken en de kansen die het biedt
De afgelopen maanden hadden we geen keuze en moesten we plotseling allemaal thuiswerken. Veel organisaties zijn toen het kantoor naar thuis gaan kopiëren en tegelijkertijd zijn de manieren van werken ingrijpend aan het veranderen. Nu ontstaat er weer meer ruimte en wordt ook duidelijk dat thuiswerken een blijvertje is. Hybride (samen)werken gaat een grotere rol spelen.
Organisaties zien kansen zich te profileren, mensen maken bewustere keuzes en een inclusieve samenleving kan een stapje dichterbij komen. Wij hebben online handvatten gegeven om hier vorm aan te geven. SZW hield op 29 april 2021 een inspiratiesessie ‘Thuiswerken nu en straks’. Wij boden korte verdiepingssessies aan op 26 mei 2021.
Een maatwerktraining hybride (samen)werken is natuurlijk ook mogelijk.
Klik hier en vul het formulier in onderaan de pagina
Verdiepingssessies
In het verlengde van de inspiratiesessie van het SZW, organiseerden SBI Formaat, Odyssee, OR Consultancy en Campus Landgoed Zonheuvel een zestal sessies waarbij wij kort dieper in zijn gegaan op diverse onderdelen van het hybride (samen)werken en de kansen die het biedt.
Tijdens deze verdiepingssessies van 1 uur deelden onze trainers/adviseurs inzichten in de factoren die een rol spelen. Daarnaast faciliteerden deze sessies uitwisseling met andere deelnemers om samen tot een goede oplossing te komen.
Hybride (samen)werken: de impact op de arbeidsvoorwaarden
Als werkgever heb je een zorgplicht voor je medewerkers. Aangepaste omstandigheden vragen om aangepaste arbeidsvoorwaarden. Weet jij welke behoefte hybride (samen)werkende medewerkers hebben aan arbeidsvoorwaarden? Beweeg mee met de behoeftes van medewerkers. Dat maakt jou een aantrekkelijke en fijne werkgever. Je laat zien dat je begrijpt wat er speelt.
Tegelijkertijd, weet wat mogelijk is want met de nieuwe thuiswerk-werkelijkheid ontstaan ook andere (on)kosten, vergoedingen, fiscale regelingen en wetgeving met rechten en verplichtingen voor medewerkers en werkgever.
Doelgroep: HR en OR
(Thuis)werkplekinrichting: Arbo
Een thuiswerkplek moet aan minimale Arbo-eisen voldoen. Voor ons gaat een gezonde (thuis)werkplek verder dan wat wettelijk is vastgelegd. Want nu we vaker thuiswerken is toezicht op gezonde arbeidsomstandigheden letterlijk snel uit het zicht. Bovendien biedt het mogelijkheden om de werkplek opnieuw in te richten om te profiteren van nieuwe mogelijkheden en de verschillende tools.
Dit betekent werk aan de winkel voor HR en OR. Zij zijn belangrijke partijen om vorm en inhoud te geven aan werk en de (thuis)werkplek.
Doelgroep: HR en OR
Sociale veiligheid (sociaal kapitaal): de twee kanten van de medaille
Een van de belangrijkste redenen om naar kantoor te komen is om elkaar te ontmoeten, verbinding te ervaren, ergens bij te horen en onderdeel uit te maken van een groter geheel. Een kantoor moet hiervoor de juiste omgeving scheppen en zo verbinding en samenwerking faciliteren. De andere kant van de medaille van het hybride (samen)werken is dat bij thuiswerken de grens tussen werk- en privé vervaagd en er een risico is van onvoldoende contact en ontmoeting tussen collega’s onderling en met leidinggevenden.
Goed werkgeverschap is het realiseren van een gezonde en veilige werkomgeving, waar geen ruimte is voor ongewenste omgangsvormen van welke aard of door wie dan ook. Van medewerkers wordt verwacht, dat zij zich als een goed werknemer zullen gedragen. Dit houdt onder andere in, dat medewerkers de ruimte krijgen, maar ook nemen, om bijvoorbeeld loyale tegenspraak te bieden.
Doelgroep: HR, OR en vertrouwenspersonen
Leidinggeven aan hybride medewerkers: tijd voor reflectie!
Vaker thuiswerken en anders op kantoor werken vraagt om deels andere of aanvullende vormen van (persoonlijk) leiderschap. Aan de ene kant is meer zelfregie nodig en aan de andere kant vraagt leidinggeven op afstand om aanvullend gedrag, competenties en onderlinge communicatie.
Hoe stimuleer je het eigen leiderschap van de werknemer; hoe spreek je hen aan op afstand? Hoe zorg je voor de juiste maat van leiderschap; loslaten en verbinden? En wat zijn jouw uitdagingen?
Doelgroep: HR, OR en leidinggevenden
Hoe hou je alle ballen in de lucht
De werk/privé balans managen is nog nooit zo lastig geweest. Het werk is drukker dan ooit en je werkt vooral thuis. Juist als je er geen ruimte voor voelt, is het belangrijk om stil te staan bij “hoe hou ik het werkbaar voor mezelf?” We kijken naar de verschillende petten die je hebt en wat dit van je vraagt. Waar jij mogelijk de regie kwijtraakt en wat je kunt doen om deze terug te pakken.
We wisselen ervaringen uit en geven elkaar tips. We staan stil bij twee essentiële elementen: mindset (hoe hou ik mijn hoofd helder) en structuur (wat past bij jouw situatie).
Doelgroep: medewerkers
Reconnecting: medezeggenschap in het Nieuwe Normaal
Ook als OR-lid voer je een groot gedeelte van je werk online uit. Nieuwe vragen komen op je af; wat betekent dit allemaal voor je collega’s/achterban en wat is de impact van dat permanente thuiswerken op jullie functioneren als OR? Welke impact heeft het op jullie effectiviteit? Hoe kun je je ontwikkelen tot een sterk team? Bereik je je doelen nog wel, hoe vergader je online onderling en met je bestuurder? Hoe hou je contact met je achterban en pik je signalen op uit de organisatie?
Naast een kennismaking met het reconnect traject wisselen we ervaringen uit en geven elkaar tips.
Doelgroep: OR
Meer informatie?
Wil je meer informatie over deze onderwerpen, vul dan onderstaand formulier in.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google
Privacy Policy and
Terms of Service apply.