Het is goed dat corporaties de bedrijfslasten nauwkeurig onder de loep nemen en er naar streven om zo efficiënt mogelijk te werken. De benchmark kan hierbij een belangrijk hulpmiddel zijn. Soms lijkt het wel alsof de benchmark een doel op zich is geworden.
Immers de gegevens zijn openbaar en iedereen kan zien hoe een corporatie presteert en tegen welke kosten. Bestuurders voelen zich aangesproken door de stakeholders zoals de RvC en huurders op de resultaten. Het is immers niet fijn om als corporatie bij de categorie ‘staartgroep’ te horen. Veel bestuurders streven naar een positie bij de ‘koplopers’.
Wij merken dat het voor de OR lastig kan zijn als bij bezuinigingen en andere maatregelen het argument van de benchmark wordt betrokken. Het lijkt wel alsof de discussie daarmee stopt. Wat kun je als OR doen als de benchmark als reden wordt aangevoerd voor maatregelen waar je als OR niet blij mee bent?
Enkele handvatten:
- Bespreek nut en noodzaak van de verandering, los van de benchmark
- Breng de gevolgen van een voorgestelde bezuinigingsmaatregel in kaart. Wat betekent het voor de organisatie en de werkdruk van de collega’s? Laat u niet afschrikken door het argument van de benchmark maar blijf in gesprek. Zijn er alternatieve scenario’s overwogen? Kunnen de bedrijfslasten ook op een andere manier omlaag?
- Wanneer vacatures niet worden ingevuld levert dit op de korte termijn een verlaging van de bedrijfslasten op. Bespreek met de bestuurder wat de gevolgen zijn op de langere termijn. Wat betekent het niet invullen van de vacature voor de werkprocessen en wat merken de huurders er van? Bij veel corporaties stijgt de post externe inhuur van tijdelijke krachten. Dat is niet echt een bezuiniging.
- Bij de benchmark gaat het op onderdeel bedrijfslasten over bedrijfseconomische waarden. Daarachter zit het verhaal van uw achterban. Hoe geeft de organisatie invulling aan het goed werkgeverschap? Betrek als OR ook andere cijfers bij de gesprekken over de benchmark zoals de hoogte van het ziekteverzuim, de resultaten van een medewerkerstevredenheidonderzoek en RI & E.