Blog

Weg met de achterbanbijeenkomst

16 oktober 2019 / Camiel Schols

Blogserie: Wijsheid van de werkvloer – Weg met de achterbanbijeenkomst

De wijsheid van de werkvloer ophalen, en goed gebruiken. Dat is de kunst bij vernieuwing van de medezeggenschap. Vandaag bespreek ik de achterbanbijeenkomst.

Wat is er mis met een old school achterbanbijeenkomst van de OR? Het liefst in een warm zaaltje met te weinig stoelen. En op gehoorsafstand van de directiekamer. Als dit helpt om het geluid en de geur van de werkvloer te laten doordringen tot de boardroom, is het een geweldige actie. De meeste OR’en organiseren achterbanbijeenkomsten, echter niet om de directeur in beweging te krijgen.

De klassieke achterbanbijeenkomst is bedoeld om de OR te voeden. De OR wil het geluid van de medewerkers ophalen ten behoeve van zijn eigen oordeelsvorming. En daarin schuilt het probleem: medewerkers uiten zich tegenover de OR. Maar hun geluid hoort thuis bij het management. Van achterbanbijeenkomsten wordt de OR wellicht wijzer, maar medewerkers en management schieten er vaak weinig mee op.

Ikzelf heb eens meegemaakt dat onze eigen OR besloot om een woelige achterbanbijeenkomst te schorsen zodat het gesprek kon worden voortgezet in aanwezigheid van de directeur. Dat bleek voor alle partijen een goede zet. Het gesprek werd spannend voor iedereen. Ook onze directeur vond het niet gemakkelijk. Tegelijk toonde hij waardering voor de kans om het onversneden geluid van de werkvloer te horen.

OR’en die waarde hechten aan directe participatie, kunnen hun energie beter steken in het organiseren van dialoog tussen medewerkers en management, dan in het organiseren van eigen achterbanbijeenkomsten. Waarom zou je de verantwoordelijke managers niet uitnodigen voor een achterbanbijeenkomst? Een mooie rol van de OR is dan om de regie te nemen over het gesprek. U kent immers de valkuilen: managers die blijven zenden en medewerkers die hun lippen op elkaar houden.

Voor een vruchtbare dialoog is het nodig dat alle geluiden op tafel komen. De OR kan hier als initiator van het gesprek een dankbare rol spelen. U bewaakt het doel van de bijeenkomst. Kern is dat de aanwezige medewerkers zich vrij voelen om te spreken. En dat de managers zich vrij voelen om te luisteren. Wat u niet wilt is een monoloog of een spervuur van vragen. Start daarom met een korte informatieve update. Vervolgens kun je het gesprek stroomlijnen met vragen als: Wat zie je op dit moment als pluspunten én minpunten van deze verandering? Waar ligt nu je grootste behoefte? Wat wil jij de directie meegeven? Mooie slotvragen voor de managers zijn: Wat heeft je geraakt in dit gesprek? En wat leer je daarvan?

Drie tips om mee af te sluiten

  • Vraag uw trainer om tips voor de aanpak van een medewerkersbijeenkomst
  • Maak zo nodig gebruik van een externe gespreksleider
  • Bereid de bijeenkomst voor, samen met de betrokken managers

Geschreven door trainer/adviseur Camiel Schols

Eerdere blogs uit deze serie

 

Deel dit bericht