Blog

Wees zuinig op de preventiemedewerker!

Wees zuinig op de preventiemedewerker
29 oktober 2024 / Nicole Pikkemaat

Een goede preventiemedewerker kan een vliegwiel zijn voor arboverbeteringen op de werkvloer. Maar wat is een goede preventiemedewerker? Wat doet een preventiemedewerker precies? Hoeveel tijd gaat erin zitten? Wat zijn de regels? Welke positie past bij de preventiemedewerker? Hoe blijf je goed opgeleid als preventiemedewerker? Dit artikel gaat uitgebreid op al deze vragen in. Dat geeft houvast voor een gedegen invulling van de rol van de preventiemedewerker en ook om dat verder te verbeteren.

Sinds 1 juli 2005 is iedere werkgever met 25 of meer werknemers verplicht om zich op het gebied van arbeidsomstandigheden te laten bijstaan door een of meer deskundige werknemers (artikel 13, Arbowet). Deze werknemer wordt vaak preventiemedewerker genoemd, omdat destijds bij de lancering van de wetswijziging de term preventiemedewerker werd genoemd in de toelichting. Dat neemt niet weg dat je ook andere benamingen kan hanteren, zoals arbomedewerker, arbocoördinator of preventiemanager. De verplichting van preventiemedewerker is afgeleid van Europese wetgeving die verlangt dat er arbokennis en kunde bij bedrijven in huis aanwezig is.

Taken van de preventiemedewerker

De taken die een preventiemedewerker volgens de Arbowet in elk geval moet hebben, zijn:

  • meewerken aan het uitvoeren en opstellen van de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E);
  • het uitvoeren van de maatregelen die voortkomen uit de RI&E en/of het meewerken daaraan;
  • het adviseren en samenwerken met de medezeggenschap;
  • het adviseren en nauw samenwerken met de gecertificeerde arbodeskundigen (kerndeskundigen), waaronder de bedrijfsarts.

De laatste taak is in juli 2017 aan de Arbowet toegevoegd. De genoemde taken geven een goede basis voor het werk van preventiemedewerkers, maar zijn ook globaal. De Arbowet geeft wel een belangrijke richting mee: de risico-inventarisatie en evaluatie dient als basis.

Leg met de cursus ‘Preventiemedewerker en RI&E’ de basis voor jouw werk als preventiemedewerker!

De RI&E als basis

De RI&E van de organisatie wordt aangewezen als basisdocument voor alle keuzes rondom de preventiemedewerker. Een RI&E geeft namelijk alle arborisico’s van de organisatie weer en is daarom geschikt als fundament. Volgend de Arbowet moet de RI&E een beschrijving bevatten van de manier waarop de functie van de preventiemedewerker in de organisatie ingevuld hoort te worden. De Arbowet geeft aan dat de beschrijving in ieder geval het volgende moet bevatten:

  • de benodigde tijdsbesteding;
  • het vereiste aantal preventiemedewerkers;
  • de deskundigheid, ervaring en uitrusting;
  • de wijze waarop ze georganiseerd zijn.

Check dus de RI&E om invulling te geven aan de inrichting van de preventiemedewerker(s). En doe dit bij aanpassing van de RI&E of een nieuwe RI&E opnieuw.

Wees zuinig op de preventiemedewerker

In dit artikel van Werk & Veiligheid gaan we verder in op:

  • Tijdsbesteding en aantal preventiemedewerkers
  • Organisatie van preventiemedewerkers
  • Deskundigheid
  • Rechtsbescherming
  • PR en status
  • De belangrijke rol van de OR
  • Vragen m.b.t. de rol van de preventiemedewerker

Klik op de afbeelding voor het artikel.

Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer & adviseur expertiseteam Arbeid & Gezondheid SBI Formaat.

Deel dit bericht