Blog

Wat is medezeggenschap? Deel 5

Wat is medezeggenschap?
11 september 2015 / Peter van Mackelenbergh

Wat is medezeggenschap? Deel 5 van 5

De ondernemingsraad (OR) is een samenwerkingsverband dat de directie van informatie en inzichten verschaft die hen in staat stelt verrijkende oplossingen voor problemen tijdig te voorzien van een ander perspectief dan wat ze zelf al hadden. De OR staat dus voor een pittige opdracht en dat erin altijd geslaagd wordt is geen uitgemaakte zaak. Belangrijk is dat een OR de tijd krijgt om onderzoek te doen, kennis te verzamelen en medewerkers en deskundigen te raadplegen. Soms is die tijd beperkt of soms is niet te polsen hoe medewerkers over een kwestie denken, soms mogen concurrenten niet ontdekken welk slim plan voorbereid wordt.

OR-leden moeten in de eerste plaats goed zijn in hun werk, hun baan goed beheersen zodat ze enerzijds breder kunnen zien en tijd willen investeren in zaken die de hele werkgemeenschap aangaan. Verder moeten ze gekozen zijn. Soms lukt dat niet bijv. omdat totaal onbekend is wat een OR doet en het niet nodig of nuttig lijkt.

Belangrijk is dat OR-leden kundig zijn, kundig worden en bereid zijn die deskundigheid uit te bouwen en steeds nieuwe kwesties te bestuderen. Ze hebben weliswaar budget of kunnen dat aanvragen om externe hulp in te roepen en zo snel zich in een kwestie in te werken. Inderdaad, leden moeten zich ergens inwerken en op het werk komt het daar soms niet van. Dus zitten OR-leden thuis via websites van ministeries, sociale innovatie bureaus en hr fora zich in te werken.

Omdat kenmerkend voor een OR is dat hij één mening heeft, één standpunt inneemt, moeten individuele gezichtspunten naast elkaar worden gelegd en op basis van argumenten het sterkste standpunt worden bepaald. Dat standpunt wordt vervolgens in dialoog gebracht bij de directie. Tenslotte buigt directie zich over de standpunten van MT leden, eigenaars, het eigen standpunt, het OR standpunt, de bank, de gemeente, de vakbonden en hakt uiteindelijk de knoop door. Hopelijk worden er veel goede en vitaliteit bevorderende besluiten genomen. Dat is nooit makkelijk in een tijd waarin beweging overal tegelijk plaatsvindt en de klant niet altijd weet wat hij zoekt.

Dit is het 5e en laatste deel in deze serie. Eerder verschenen deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4 online.

Peter van Mackelenbergh

Deel dit bericht