Blog

Thuiswerken: wat zijn de regels?

thuiswerken
21 september 2023 / Nicole Pikkemaat

We werken steeds vaker vanuit huis of vanuit een andere plek buiten het bedrijf. In de Arbowetgeving wordt dit plaatsonafhankelijk werken genoemd. Hierover is een aparte passage opgenomen in het Arbobesluit (Arbobesluit, afdeling 10, art. 1.43 t/m 1.53), omdat er andere en op een aantal vlakken soepelere arboregels gelden dan voor vaste werkplekken.

Wat wordt verstaan onder plaatsonafhankelijke arbeid?

Met plaatsonafhankelijk werken wordt bedoeld dat een werknemer werk verricht voor een werkgever in een woning of op een andere door de werknemer gekozen plaats buiten het bedrijf, die niet de arbeidsplaats van die werkgever is. Hieronder valt thuiswerk, maar dus ook werk vanuit een andere plek.

Wat zegt de wet?

Werknemers hebben een goede werkplek nodig om hun werk veilig en gezond te kunnen doen. Een werkplek kan bijvoorbeeld bestaan uit een instelbare stoel, een passende tafel en goede verlichting. Het gaat erom dat de werkplek ergonomisch verantwoord is ingericht. In geval van thuiswerk moet de werkgever deze werkplek ter beschikking stellen, tenzij de werknemer dat zelf geregeld heeft.

Thuiswerken met gevaarlijke stoffen

De werknemer mag alleen thuiswerken met gevaarlijke stoffen als die zich thuis goed kan beschermen. De werknemer kan bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken, zoals handschoenen en een veiligheidsbril. Gevaarlijke stoffen zijn bijvoorbeeld lijm, oplosmiddelen, poets- en ontvettingsmiddelen, soldeertin of verf. Is er meer nodig dan een veiligheidsbril of handschoenen, dan mag de werknemer thuis niet met de stof werken.

Thuiswerken in de RI&E

Alle thuiswerkers of telewerkers vallen onder de Arbeidsomstandighedenwet. In de risico- en inventarisatie & -evaluatie (RI&E) staat dat alle risico’s geïnventariseerd moeten worden. Ook de risico’s van plaatsonafhankelijk werken moeten in de RI&E zijn opgenomen.

Alle thuiswerkplekken inventariseren?

De werkgever is dus verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkplek thuis. Voor thuiswerk betekent dit ook dat de werkgever verplicht is om na te gaan of het werk wel geschikt is om in een woning te verrichten. Maar hoe controleer je dat?

Werkgever aansprakelijk?

Mocht zich een ongeval voordoen, dan moet de medewerker dat melden aan de werkgever. Betreft het een ongeval met blijvend letsel, dodelijke afloop of ziekenhuisopname, dan moet de werkgever melding doen aan de Nederlandse Arbeidsinspectie. Dat is niet anders als dat het ongeval op de kantoorwerkplek of op het bedrijf plaatsvindt. De werkgever kan aansprakelijk gesteld worden als gebleken is dat hij zijn zorgplicht onvoldoende is nagekomen.

Lees in het artikel van Nicole Pikkemaat meer over thuiswerken en welke regels daarbij betrokken zijn.

Thuiswerken

Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer & adviseur Arbeid & Gezondheid SBI Formaat

 

Deel dit bericht