Blog

Stressreacties herkennen en op reageren

stressreacties herkennen en op reageren
23 augustus 2021 / Nicole Pikkemaat

Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, de sociale omgeving, de collega’s en de organisatie. Het is dus in ieders belang dat we de stressreacties goed herkennen en daarop reageren. Maar hoe pak je dat aan?

Er is veel aandacht voor stresspreventie. Dat is ook niet vreemd. De omvang van het probleem is groot. Steeds vaker melden mensen zich met overspannenheid of een burn-out bij de bedrijfsarts.

Alert zijn op de eerste signalen

Ondanks de verplichtingen en prikkels, blijft het geregeld stil rond de medewerker met stressklachten. Is dat omdat we te weinig weten van ‘ziektes tussen de oren’, is het uit onbegrip of heerst er een taboe? Het antwoord ligt in het midden. Het herkennen van en omgaan met stressklachten is lastig. Bij een gebroken been weten we waar we aan toe zijn en wat ons te doen staat. Bij stressproblemen is dat niet helder. Stress is een ongrijpbaar begrip. De oorzaken zijn vaak onduidelijk: privéproblemen, werkdruk, een conflict op het werk, intimidatie, een slechte werksfeer en een combinatie van factoren is niet ongewoon. Mensen zijn zichzelf vaak niet eens bewust van stressklachten. Medewerkers die een burn-out gehad hebben, geven aan dat het klachtenpatroon zich gedurende langere tijd geleidelijk heeft gemanifesteerd. Bijvoorbeeld vaker gehaast zijn, met tussenposes sneller geëmotioneerd zijn en geleidelijk meer perioden van slecht slapen. Het zijn uitingsvormen van stress. Iedereen uit stress op een andere manier. Signaleren vraagt dus om vooral alert te zijn op verschillende tekenen van verandering in gedrag of op psychisch of lichamelijk vlak.

Kom via bijgaand artikel meer te weten over de gezichten van stress. Ook wordt er in gegaan op de steun van collega’s en leidinggevenden, preventiebeleid, preventief spreekuur en het ervoor zorgen dat arbo en werkstress een terugkerend agendapunt op het werkoverleg is.

In gesprek over stress. Begin nu!

Iedere situatie van stress verlangt een unieke aanpak. We weten lang niet altijd hoe te handelen. We weten wel dat we stress niet moeten laten doorsudderen. In gesprek gaan over stress draagt bij aan een gezond arbobeleid. Dit gesprek kan je bijvoorbeeld aangaan door middel van de gespreksleidraad Werkstress: kaart 9: Signaleren van stress of overbelasting.

15 t/m 19 november 2021 was de jaarlijkse Week van de Werkstress. Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, zijn/haar sociale omgeving, collega’s en de organisatie. Bekijk onze pagina ‘Week van de Werkstress’ voor verschillende tips, informatie en tools voor de preventie van werkstress.

Week van de Werkstress

 

Dit jaar behandelden we tijdens de Week van de Werkstress iedere dag een van de twaalf thema’s van de Gespreksleidraad Werkstress. Dit is de vierde blog van vijf. Vandaag is dat thema 9: Signaleren van stress of overbelasting. Bekijk alle blogs van de Week van de Werkstress 2021 (en eerder gepubliceerde blogs van dit jaar over werkstress):

Blogreeks Week van de Werkstress 2021

Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid SBI Formaat.

Deel dit bericht