De OR en strategie
Op de stoel van de bestuurder of hard nodig?
Flauwekul dat de OR zich verdiept in strategie? Een OR-lid vertelde mij eens dat hun directeur zei dat de OR zeker niet op de stoel van de bestuurder moest gaan zitten. Toch is dat af en toe zinvol. De ondernemingsraad moet immers adviseren over belangrijke strategische besluiten. Hoe kun je dat doen zonder de hele organisatie onder de loep te nemen? Veel werk? Dat hoeft niet. Saai? Zeker niet!
Ontwikkelingen sneller en sneller
Steeds vaker krijgt de directie te maken met veranderingen waar de organisatie op moet worden aangepast. Personeelskrapte, prijsstijgingen, onzekerheid over toeleveringen zijn er zomaar een paar. Je zou kunnen zeggen dat je als organisatie voorbereid moet zijn op al die veranderingen.
Hoe kun je als organisatie ook in de toekomst van waarde zijn? Dat is de vraag waar organisaties een antwoord op zoeken. Dit gebeurt vaak grondig met een analyse van de verwachte ontwikkelingen, zowel in de sector als internationaal, zowel bij klanten als bij personeel. Daarbij hoort ook een blik van de organisatie in de spiegel: zijn er verbeterpunten en waar ben je juist heel goed in? Hieruit kun je als bedrijf een conclusie trekken over de richting waarin je je wilt ontwikkelen en de doelen die je wilt behalen op de lange termijn. De weg hiernaartoe komt te staan in het strategisch plan.
Analyse vanuit werknemers- en organisatieperspectief
Voor de organisatie is dit plan een belangrijk kader voor alle voorgenomen besluiten die aan de OR worden voorgelegd. Het is dé manier om de OR vroeg te betrekken bij besluiten. Maar hoe kun je daar nu een mening over vormen als OR-lid? Wat moet je vinden van de richting die het bedrijf inslaat?
De rol van de OR is de afgelopen decennia veranderd van een overlegorgaan naar een cruciale strategische partner binnen organisaties. Bedrijven staan voor steeds complexere uitdagingen: globalisering en technologische disruptie, toenemende regelgeving en een veranderende marktdynamiek. In deze context is het essentieel dat de OR-leden niet alleen operationeel denken, maar ook strategisch handelen om de belangen van werknemers effectief te behartigen.
MBA voor OR-leden
Door strategisch denken te omarmen en de nodige vaardigheden te ontwikkelen, kunnen OR-leden een krachtige en positieve invloed uitoefenen op de richting en prestaties van hun organisatie.
Dus waar wacht je nog op? Neem het voortouw in het vormgeven van de toekomst van jouw bedrijf en schrijf je vandaag nog in voor een cursus MBA voor OR-leden. De strategische impact die je kunt hebben, wacht op jou om te worden ontgrendeld.
Bekijk hier de training MBA voor OR-leden en schrijf je direct in
Geschreven door Drs. Geertrude van Amerongen en Petra Groot MBA, organisatieadviseurs SBI Formaat.