Blog

Preventiebeleid na wijzigingen in de Arbowet: best practices

Artikel 24
25 oktober 2018 / Wendy Roescher

Veel organisaties zijn al druk bezig geweest om de wijzigingen van de Arbowet door te voeren. En dat is mooi. Want wie wil er nou ziek worden van het werk? Heb jij het preventiebeleid in je organisatie al tegen het licht gehouden?

De Arbowet is per 1 juli 2017 gewijzigd (met een overgangsjaar tot 1 juli 2018). Doel van deze wijzigingen is het versterken van het preventiebeleid binnen organisaties door de positie van de preventiemedewerker te verstevigen en de bedrijfsarts meer preventieve taken toe te kennen.

Deze wijziging van de Arbowet houdt in dat organisaties hun preventiebeleid tegen het licht moeten houden. Hierbij moet de OR om instemming worden gevraagd omdat het wijzigen of het invoeren van regelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden instemmingsplichtig is (art. 27d Wet op de Ondernemingsraden).

In bijgaand artikel beschrijft trainer/adviseur Wendy Roescher 3 best practices van bedrijven die samen met het ministerie SZW en SBI Formaat een implementatietraject hebben gedaan. Hoe implementeer je de wijzigingen in je organisatie?

Klik hieronder om verder te lezen.
Preventiebeleid Wijziging Arbowet Wendy Roescher

Expertiseteam Arbeid & Gezondheid helpt je graag met jouw vragen over de Arbowet.

Bron: Werk & Veiligheid

Deel dit bericht