Melding maken van coronaklachten
We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid. Dit vraagt van iedereen veel aanpassingsvermogen. Binnen bedrijven zijn er afspraken gemaakt om aan de RIVM-richtlijnen te houden en worden persoonlijke beschermingsmiddelen aangeboden zodat medewerkers veilig en gezond kunnen werken. Natuurlijk moeten de reeds bestaande regels op het gebied van veiligheid en gezondheid ook nog steeds worden nageleefd.
Maar helaas gaat het niet altijd en overal goed. En waar kun je dan terecht als werknemer of als medezeggenschap? Uiteraard is de eerste stap om de knelpunten eerst binnen je bedrijf bespreekbaar te maken. Je kunt hierbij kijken of er duidelijke afspraken zijn gemaakt binnen je bedrijf en of deze regels goed worden nageleefd. Daarnaast zou je kunnen kijken of er iets in de Risico-Inventarisatie en Evaluatie staat (RI&E). Lukt het niet om de problemen intern aan te kaarten of op te lossen, dan zijn er instanties waar je gebruik van kunt maken.
De Inspectie SZW (voormalige Arbeidsinspectie) is een voorbeeld van zo’n instantie die je kan je inschakelen als het niet lukt om de problemen met elkaar op te lossen. In deze bijzondere tijd ontvangt de Inspectie graag signalen indien er knelpunten zijn op het gebied van veiligheid en gezondheid binnen organisaties die te maken hebben met het Coronavirus. De Inspectie kan met deze signalen eventueel tot actie overgaan, indien noodzakelijk. De Inspectie heeft speciaal voor klachten en signalen aangaande het Coronavirus een formulier ontwikkeld. Op deze manier kun je makkelijk je signaal of klachten digitaal doorgeven. Dit formulier en informatie hierover kun je vinden op https://www.inspectieszw.nl/melden/corona.
We hopen dat het niet nodig is om dit formulier te gebruiken. Maar mochten er toch misstanden zijn, meld het!
Geschreven door Wendy Roescher, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid