Maak stress bespreekbaar
Steeds vaker melden mensen zich met overspannenheid of een burn-out bij de bedrijfsarts. In 2020 zijn de meest gemelde beroepsziekten door bedrijfsartsen aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB) psychische aandoeningen en aandoeningen aan het houding- en bewegingsapparaat. In 2020 gaf bijna 16% van de werknemers aan burn-outklachten te ervaren en ruim 34% van de werknemers gaf aan dat werkdruk/werkstress de reden was van verzuimklachten
Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, de sociale omgeving, collega’s en de organisatie. Het is dus in ieders belang dat we de stressreacties goed herkennen en daarop reageren. Maar hoe pak je dat aan?
Iedere situatie van stress verlangt een unieke aanpak. We weten lang niet altijd hoe te handelen. We weten wel dat we stress niet moeten laten doorsudderen. En nog beter: laten we het doorsudderen voor zijn en al in een eerder stadium met elkaar in gesprek gaan. Zo kan in gesprek gaan over stress een manier zijn om bij te dragen aan stresspreventie. Zorg bijvoorbeeld dat werkstress een terugkerend agendapunt op het werkoverleg is.
Gespreksleidraad Werkstress
Bespreken van stress hoeft niet saai of vervelend te zijn. Een mooi voorbeeld is de Gespreksleidraad Werkstress, ontwikkeld in opdracht van het Ministerie SZW door SBI Formaat, CAOP, AWVN en de Baak. De leidraad bestaat uit 12 kaarten, waarmee je letterlijk een stressthema (of werkplezier) aankaart. Het helpt om te horen hoe een ander de hoge werkdruk te lijf gaat en het geeft energie om te praten over wat plezier geeft in het werk. Op deze manier hebben medewerkers ‘geoefend’ met het bespreekbaar maken van stress. Het is fijn dat medewerkers er al eens over gesproken hebben en in tijden van ‘hoge nood’ weten hoe ze elkaar kunnen helpen met een goed gesprek. Dat laatste weet ik ook uit eigen ervaring. Het was voor mij leerzaam om te horen hoe collega’s een hoge werkdruk te lijf gaan, te weten dat je er niet alleen voor staat en ook hoe we met kleine gebaren elkaar veel werkplezier kunnen bezorgen. En goed om te weten: de gespreksleidraad Werkstress gaat niet alleen in op de rol van de medewerker. Ook je team, leidinggevende en organisatie zijn aan zet!
Download hier de gesprekskaarten en de handleiding. Meer informatie hierover of wil je ondersteuning om de gesprekskaarten te gebruiken? Neem dan contact met ons op.
15 t/m 19 november 2021 was de jaarlijkse Week van de Werkstress. Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, zijn/haar sociale omgeving, collega’s en de organisatie. Bekijk onze pagina ‘Week van de Werkstress’ voor verschillende tips, informatie en tools voor de preventie van werkstress.
Dit jaar behandelden we tijdens de Week van de Werkstress iedere dag een van de twaalf thema’s van de Gespreksleidraad Werkstress. Dit is de eerste blog van vijf. Vandaag is dat thema 2: Aanpak van Werkstress. Bekijk alle blogs van de Week van de Werkstress 2021 (en eerder gepubliceerde blogs van dit jaar over werkstress):
Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid SBI Formaat.