Leren van Corona; doe nu wat nodig is!
Leer van de afgelopen maanden
Eind 2019 wordt de wereld bekend met het COVID-19 virus, eind februari van dit jaar zijn de eerste besmettingen in Nederland een feit en half maart volgt de intelligente lockdown. De horeca en scholen gaan per direct dicht en de zorg levert extreme prestaties. Er volgt een Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) en Nederland werkt massaal thuis. Gaande weg is duidelijk dat we te maken gaan krijgen met een begrotingstekort en een oplopende werkloosheid.
Vanaf juni gaat er stap voor stap weer veel open en kunnen we beperkt op vakantie. In september kleuren veel landen weer oranje, half oktober is de tweede golf een feit, geldt een gedeeltelijke lockdown en lijken we terug bij af.
Ook uw organisatie heeft ongetwijfeld te maken (gehad) met de gevolgen van Corona en de maatregelen. Het is tijd voor een pas op de plaats, voor we goed verder kunnen. En dus is het een goed moment om de afgelopen periode te evalueren en lessen te leren. Maar hoe doe je dat nou op een goede manier?
Management en leiderschap in crisistijd
Het management heeft de afgelopen periode in crisistijd veel moeten organiseren. Denk hierbij o.a. aan het thuiswerken, ICT-oplossingen, hygiënemaatregelen, alternatieve leveranciers, roosterwijzigingen, reis- en vergaderbeleid, aangepaste verlof- en werktijdenregelingen etc. Dit vraagt met name daadkracht en organisatievermogen. Hoe hebben we het gedaan, wat dient nog afgerond te worden, wat is er blijven liggen (van voor de crisis) en hoe pakken we dat als organisatie (weer) op?
Leiders hebben zich de afgelopen maanden, als het goed is, bezig gehouden met o.a. het omgaan met onzekerheden, risico’s en alternatieve koersen. Er diende zich vragen aan als: met welke wensen en behoeften (van medewerkers) hebben we rekening te houden, hoe houden we mensen overeind en verbonden aan elkaar en aan de organisatie? Dit vraagt met name visie, lef, creativiteit, charisma en inlevingsvermogen. Ook (misschien zelfs juist) in crisistijd houdt de leiding zich bezig met principes, waarden en lange-termijn visie.
Strategie en beleid
Vóór Corona bestonden er een strategie en meerjarenplannen m.b.t. omzet, resultaat, investeringen en projecten. Maar denk daarbij ook aan HR-thema’s en opleidingsplannen. De kans is groot dat zowel strategie als beleid aangepast (moeten) worden i.v.m. veranderende verwachtingen. Wat gaan we hoe en waarom aanpassen?
Medezeggenschap in crisistijd
Tot slot: op welke manier is de OR en zijn de medewerkers betrokken geweest? Was dit anders dan normaal en hoe komt dat? Bleek draagvlak en communicatie belangrijker? En hoe willen we dat de komende tijd inrichten?
Veel complexe, maar essentiële vragen. Wanneer een ondernemingsraad deze vragen wil beantwoorden en vertalen naar lessen voor de toekomst vraagt dat veelal om aanvullende kennis en vaardigheden. Het vergt ook lef, tact en overtuiging om deze vraagstukken kritisch en tegelijk constructief aan te snijden. Dit blijkt in de praktijk vaak een hele uitdaging voor zowel bestuurder als or, waarbij externe begeleiding van grote toegevoegde waarde kan zijn. Zoek deze begeleiding dan bij een professionele partner die op korte termijn praktische en werkbare ondersteuning kan bieden bij bovenstaande vragen en evaluatie in de vorm van trainingen en advies.
Maar vooral: kijk verder dan je neus lang is. Blus brandjes nu, maar neem ook even afstand. Durf even een moment van rust en bezinning te pakken. Kijk terug op de afgelopen periode en kijk vooruit naar de toekomst.
SBI Formaat biedt hiertoe een speciale modulaire training
Besteed hoe dan ook aandacht aan het evalueren van de afgelopen periode om te leren voor de toekomst. Collega’s en bestuurders zullen het waarderen. Leer van de afgelopen maanden. Doe nu wat nodig is!