Kandidaten vinden voor de verkiezing van OR-leden
Hoe kunt u wél verkieziningen laten plaatsvinden?
Bij het vormen van een nieuwe ondernemingsraad komt het te vaak voor dat er te weinig kandidaten zijn ten opzichte van het aantal zetels waardoor er geen verkiezingen kunnen plaatsvinden. Of er zijn wel kandidaten, maar die voeren geen campagne. Het is dan niet duidelijk waar kandidaten voor staan. Of medewerkers voelen zich onvoldoende uitgenodigd om zich kandidaat te stellen.
Zonde is dat, want het kan ook anders. Bovendien zou het ook anders móeten, want een OR moet de medewerkers echt vertegenwoordigen en een bestuurder ervaart gekozen leden als krachtiger dan leden die niet door medewerkers zijn gekozen. Verkiezingen zijn ook goed omdat de ondernemingsraad zich ermee zichtbaar maakt en medezeggenschap als vorm van betrokkenheid gaat leven in de organisatie.
Het opsporen van kandidaten kan gelukkig op een aansprekende manier worden aangepakt. Hoe?
U kunt digitaal een wervingscampagne organiseren. Het werkt zo: elke medewerker wordt via een online (nominatie)formulier gevraagd om anoniem collega’s voor te dragen voor de ondernemingsraad. Dit leidt tot een inzicht bij de commissie: welke medewerkers worden door hun collega’s gezien als geschikt. Vervolgens kunnen leden van de verkiezingscommissie of leden van de OR gesprekken aanknopen met medewerkers die vaak genoemd worden. Misschien willen zij zich kandideren voor de OR? Of hun kandidatuur tenminste overwegen? Een goed gesprek daarover moet met gevoel voor de situatie worden gevoerd. De ervaring leert dat twijfelaars over de streep kunnen worden getrokken om zich te kandideren.
Een verkiezingscommissie of ondernemingsraad kan de hulp inroepen van deskundigen van buiten de organisatie. Begeleiding van A tot Z is niet altijd nodig, maar wel verkrijgbaar. Maak samen tijdig een opzet voor een échte verkiezingscampagne. Houdt daarbij rekening met:
- nadenken over de gewenste profielen c.q. samenstelling van de OR
- identificeren en stimuleren van potentiële kandidaten
- presentatie van de kandidaten
- adviseren over toepassen van de formele procedure
- kiezen en vormgeven van de instrumenten
- collega’s medewerkers laten voordragen als potentiële kandidaten, (de Nominatie Methode)
Peter van Mackelenbergh, adviseur/trainer SBI Formaat