Blog

In gesprek over (on)gewenst gedrag

(in)gewenst gedrag
17 november 2021 / Nicole Pikkemaat

Voorbeelden van (on)gewenst gedrag:

Je hebt een online overleg met een collega en vindt het niet soepel lopen. Je krijgt het idee dat je allerlei opdrachten in je maag gesplitst krijgt en je bent al zo druk. Ook vind je de manier waarop het gaat erg onprettig. Wat nu?

Je vrijgezelle collega wordt nu eens haarfijn uitgelegd hoe hij het beste die nieuwe collega kan versieren. Het gesprek vindt plaats in de koffiepantry. Iedereen lacht, inclusief die vrijgezelle collega. Dit is niet de eerste keer en de toonzetting wordt steeds schunniger. Wat nu?

Je hebt iets goed uitgezocht en deelt dat met een collega. Vervolgens mailt de collega dat door aan een belangrijk persoon zonder jouw naam te noemen. Je hebt een goed idee in de pauze van een vergadering. Terug in vergadering brengt diezelfde collega jouw idee erg enthousiast ter tafel, maar ook weer zonder jouw naam te noemen. Wat nu?

Je collega vindt een nieuwe collega erg leuk en laat dat goed merken. Je hebt het idee dat zij hier niet van gediend is. Wat nu?

(on)gewenst gedrag en de vertrouwenspersoon

Het zijn voorbeelden die ik in mijn werk als vertrouwenspersoon aantref. Vaak merk ik dat het moed vergt om naar de vertrouwenspersoon te gaan en ook dat soms (ogenschijnlijk) kleine dingen grote ellende kunnen worden voor de persoon in kwestie en vaak voor de hele werkomgeving. Ik raad aan om onprettig en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken, bij voorkeur direct. Interventies op het moment zelf zijn vaak het meest effectief. Maar hoe doe je dat zorgvuldig en respectvol? En moeten we daarop wachten? Nee. Een veilig werkklimaat is van groot belang. Daarbij hoort dat je ongewenst gedrag tijdig bespreekbaar kan maken. Dat is niet makkelijk. Maar oefenen baart kunst. Ga dus oefenen, onderhouden en help elkaar. Dat kan je doen door middel van de gespreksleidraad Werkstress: kaart thema 8: Ongewenst gedrag.

Iedereen heeft een rol en moet beseffen hoe groots de impact kan zijn van ongewenst gedrag. En het hoeft niet alleen zware kost te zijn. Besteed ook aandacht aan de positieve kant, wat goed gaat en hoe het eigenlijk hoort.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie naar onderstaande trainingen, webpagina’s en artikel.

Trainingen

Webpagina’s

Artikel

15 t/m 19 november 2021 was de jaarlijkse Week van de Werkstress. Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, zijn/haar sociale omgeving, collega’s en de organisatie. Bekijk onze pagina ‘Week van de Werkstress’ voor verschillende tips, informatie en tools voor de preventie van werkstress.

Week van de Werkstress

 

Dit jaar behandelden we tijdens de Week van de Werkstress iedere dag een van de twaalf thema’s van de Gespreksleidraad Werkstress. Dit is de derde blog van vijf. Vandaag is dat thema 8: Ongewenst gedrag. Bekijk alle blogs van de Week van de Werkstress 2021 (en eerder gepubliceerde blogs van dit jaar over werkstress):

Blogreeks Week van de Werkstress 2021

Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid SBI Formaat en gecertificeerd vertrouwenspersoon.

Deel dit bericht