Blog

Hybride werken na Corona

hybride werken OR
19 oktober 2021 / Peter Regter

Aandachtspunten voor de OR (en het bedrijf)

Tijdens de lockdowns kon het werk in veel bedrijven gelukkig doorgaan. Op basis van de adviezen van de overheid werkten veel medewerkers vanuit huis. Met vallen en opstaan hebben zij ervaren wat dat betekent voor het werk, de contacten met opdrachtgevers, cliënten en collega’s. Zo hebben wij versneld de mogelijkheden ontdekt om digitaal contact te onderhouden. Er zijn collega’s die ervaren hebben hoe fijn het is om vanuit huis ongestoord te kunnen werken. Anderen gingen toch liever naar kantoor. Er zijn ook gemengde gevoelens, bijvoorbeeld over het gemis aan sociale contacten met collega’s. Een directeur zei: “Ik wil hier gewoon de actie kunnen zien”.

Inmiddels zijn de maatregelen verder versoepeld. De files lijken weer terug gekeerd. Toch zijn veel bedrijven op dit moment aan het nadenken over de werkwijze voor de komende jaren. Ondanks de gemengde gevoelens: Hybride werken of Het Nieuwe Werken zal onze manier van organiseren de komende jaren zeker bepalen. Want helemaal terug naar de oude situatie lijkt ondenkbaar. Bij de gesprekken over hybride werken en het invoeren ervan is ook een belangrijke rol voor de OR weggelegd.

Voordelen hybride werken

Niet alleen medewerkers maar ook de werkgevers zien allerlei voordelen voor het bedrijf in het hybride werken. Zo kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan duurzaamheid. Minder woon-werkverkeer leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot en ook nog eens tot minder files. Wanneer er minder mensen tegelijk op kantoor zijn leidt dit ook tot een kostenbesparing. Het bieden van flexibiliteit voor medewerkers maakt het bedrijf tot een aantrekkelijke werkgever. Niet onbelangrijk in krappe markten die kampen met personeelstekorten.

HR, Arbo en leiderschap

Het invoeren van hybride werken raakt allerlei belangrijke thema’s op het gebied van HR, Arbo en leiderschap.

  • HR:

Vragen als: wat verstaan wij onder hybride werken? Geeft dat een recht op thuiswerken en voor welke functies is dat van toepassing? Welke afspraken zetten we op schrift in een thuiswerkregeling? Welke afspraken maken wij over de bereikbaarheid? Hoe gaan wij om met de beoordelingscyclus?

  • Arbo:

De werkgever is ook verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden in het geval de medewerker thuis werkt. Hoe faciliteren wij medewerkers daarbij? Is de RI&E nog actueel? En wat betekent hybride werken voor de werkdruk?

  • Leiderschap:

Hoe geef je leiding op afstand? Hoe gaan wij om met vertrouwen en controle? Hoe zorgen wij voor verbinding en het bevorderen en behouden van de teamspirit?

Hybride werken en de OR

Er zijn natuurlijk nog meer vragen bij bovenstaande thema’s en dat laat zien dat hybride werken een veelomvattend onderwerp is waarover je goed met elkaar in gesprek moet gaan. De OR kan hierbij als vertegenwoordiger van de medewerkers een belangrijke rol spelen. Onder meer door het stellen van de vragen over het HR- en Arbobeleid en de verbinding in de organisatie. Niet alleen bij de directie en HR-afdeling maar ook in de gesprekken met de eigen achterban. Wat leeft er onder de collega’s en wat hebben zij nodig om gezond en met plezier hun werk te blijven doen? En komt het tot regelingen, dan heeft de OR in veel gevallen instemmingsrecht op HR/Arbo-regelingen. Denk hierbij aan de Thuiswerkregeling, het aanpassen van de RI&E en het wijzigen van het beoordelingssysteem.

Vragen? Meer weten? Neem contact op met SBI Formaat.

Meer informatie & ons aanbod hybride werken

Geschreven door Peter Regter, trainer/adviseur SBI Formaat

Deel dit bericht