Blog

Hybride werken; kansen voor de OR

23 februari 2022 / Brigitte Diderich

Elke organisatie heeft er mee te maken; na het vele gedwongen thuiswerken wordt nu de balans opgemaakt. Hybride werken; hoe wordt dit in de toekomst ingericht?

Bekijk ons aanbod hybride werken

Hybride werken

Het zal steeds vaker gebeuren dat een deel van de werknemers thuis werkt en een ander deel op kantoor. Dat er soms een bijeenkomst plaatsvindt waarin men online en fysiek bij elkaar komt (hybride bijeenkomst). Dat kan alleen als er goede faciliteiten zijn. Ook de kantooromgeving zal aan dit hybride werken moeten worden aangepast. Meer kleine ruimtes waar men ongestoord kan videobellen. Maar ook ruimtes waarin men kan brainstormen of hybride kan vergaderen.

Hybride werken & de OR

Dit alles betekent dat de OR hier ook een rol in gaat spelen, want er zullen nieuwe regelingen en afspraken worden gemaakt. Hier ligt meteen een mooie kans voor de OR om dit geheel samen met jullie collega’s op te pakken. Het gaat immers iedereen aan.

Een werkvorm die ik tegenwoordig veel gebruik samen met mijn klant ondernemingsraden is die van het World café.
Je plaatst in een grote ruimte een aantal (bij voorkeur ronde hoge) tafels waar ca 4-5 mensen aan kunnen staan of zitten. Op elke tafel ligt een ander gespreksonderwerp of vraag die te maken heeft met het hybride werken.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Faciliteiten, wat heb ik nodig thuis en op kantoor.
  • Sociale contacten en binding, wat mis ik en waar heb ik behoefte aan. Ideeën?
  • Overleg: online, fysiek of beiden? Wat werkt echt niet en waarom?
  • Afstemming over werk, contact met leiding, hoe zie je dat voor je?

Zet bij elke tafel een OR-lid die zaken opschrijft. Dit kan voor jezelf zijn, maar ook op een groot vel zodat iedereen dit kan zien. Draai na 10 minuten door naar een andere tafel. De OR-lid geeft, als aftrap, kort een samenvatting van de vorige groep. Vraag als OR-lid goed door. Ga op zoek naar mogelijkheden en ideeën. Blijf niet hangen in zaken die niet goed gaan, maar draai het om.

Plan dit World café op een moment dat er zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen, zoals tijdens een lunch (met broodje van de OR). Je kunt dit overigens ook makkelijk online organiseren door breakout rooms te maken in MS Teams of Zoom.

Mijn ervaring is dat je in korte tijd (30-40 min) heel veel input ophaalt bij je achterban, mensen het heel leuk en veilig vinden om mee te praten en met ideeën komen en je hierdoor veel betrokkenheid creëert. Het is wel belangrijk dat je het opgehaalde zo snel mogelijk samengevat terugkoppelt en ook snel laat weten wat er over afgesproken is met de bestuurder en HRM.

Voor de OR betekent dit een goede voorbereiding vooraf met goede vragen en/of stellingen die zo concreet mogelijk zijn. Je kunt ook voor meerdere sessies kiezen om zo meer mensen de mogelijkheid te geven om mee te doen.

Begeleiding

Wil je ook gebruik maken van deze werkvorm en heb je behoefte aan begeleiding hierbij? Neem dan contact met mij (Brigitte Diderich) op.

Geschreven door Brigitte Diderich, senior trainer/adviseur SBI Formaat

Deel dit bericht