Blog

Hybride werken en sociale veiligheid

hybride werken
13 september 2021 / Mariska Pikaart

Werk aan de winkel voor de vertrouwenspersoon

Hybride werken is het nieuwe normaal geworden in coronatijd. Jij en je collega’s werken meer thuis. Dit heeft invloed op hoe het werk en ook de sociale verbindingen met collega’s ervaren worden. Uit onderzoek blijkt dat er een verschuiving is in hoe mensen zich gedragen voelen. Een opmerkelijk feit is dat Nederlandse werknemers zich meer geïsoleerd (40%) lijken te voelen dan werknemers wereldwijd (27%).

Hybride werken en de psychosociale arbeidsbelasting risico’s

Een andere opmerkelijke verandering is dat mensen makkelijker hun authentieke zelf (emoties en zaken van thuis) laten zien. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond dat bij 1,5 miljoen medewerkers de werksfeer slechter blijkt te zijn. Digitaal vergaderen roept andere ergernissen op (storende verbindingen, achtergrond geluiden, thuissituatie soms met anderen of huisdieren in beeld). Mensen kunnen makkelijker minder zichtbaar met andere zaken, bijvoorbeeld met hun telefoon, bezig zijn. En het is minder makkelijk deze ergernissen laagdrempelig (even langslopen) uit te spreken. En als frustratie, opgelopen op het werk, niet op een goede manier geuit kan worden, gaat dat vaak via een andere en minder positieve manier. Hybride werken brengt (andere) risico’s op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting met zich mee, met mogelijk ziekte en uitval als gevolg. Hoe ga je met deze nieuwe situatie als vertrouwenspersoon en organisatie om?

Vertrouwenspersonen

De Arbowet stelt dat organisaties preventief beleid moeten voeren op het gebied van het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting. In de RI&E en MTO’s zou hier op gemonitord moeten worden. Maar ook voor de vertrouwenspersonen is er werk aan de winkel, niet alleen zorgen dat in boven genoemde onderzoeken gemonitord wordt, maar ook actief aandacht geven aan het voorkomen van ongewenste omgangsvormen is belangrijk. Voorlichting geven met aandacht voor de nieuwe werksituatie en het bespreekbaar maken van herkenbare risico’s zou daarom bovenaan de actie lijst van vertrouwenspersonen moeten staan!

Verdiepingscursus vertrouwenspersonen: hybride werken en sociale veiligheid

Tijdens deze digitale training behandelen we wat onderzoeken zeggen over hybride werken en sociale veiligheid. Vervolgens delen we ervaringen en behandelen casussen. Tenslotte gaan we in op hoe je, als vertrouwenspersoon, hier aandacht aan kan geven. Preventief beleid is namelijk van groot belang!

Meer informatie & aanmelden

Geschreven door Mariska Pikaart, trainer/adviseur SBI Formaat, expertise sociale veiligheid, extern vertrouwenspersoon/lid klachtencommissie.

Deel dit bericht