Blog

Help, ik heb een conflict!

Effectief communiceren
21 november 2019 / Juliette van de Mheen

Blogreeks Professionele Communicatie – opkomen voor jezelf én je werkrelaties verbeteren. Door Juliette van de Mheen, gecertificeerd Thomas ® Gorden Communicatietrainer. 

Meer info over Professionele communicatie

Conflicten oplossen hoe doe je dat?

In de vorige blogs zijn een aantal manieren besproken om conflicten te voorkomen. Je bent daar vast mee aan de slag gegaan, hebt verwachtingen uitgesproken, kon goed met de reactie van de ander omgaan en je hebt er echt in geïnvesteerd om de relatie en de samenwerking goed te houden. Helaas het is je niet gelukt: je wilt wat anders dan je collega. Jullie belangen en behoeften verschillen te veel. Je hebt geen ruzie – maar hoe los je dit op?

Er is sprake van een conflict als de ene collega iets anders wil dan de ander en geen van beiden is bereid om zijn gedrag aan te passen omwille van de ander. Jij wilt bijvoorbeeld graag op tijd beginnen met vergaderen zodat je vroeg naar huis kan om de kinderen op te halen. Je collega wil graag later beginnen zodat ze de kinderen eerst nog weg kan brengen. Jullie begrijpen elkaar wel, maar de oplossing van de een gaat in tegen de belangen van de ander. Jij wilt hoe dan ook op tijd naar huis. Wat nu?

Er zijn een aantal veelvoorkomende manieren om hieruit te komen:

  1. Je gaat het probleem uit de weg.
    Je besluit dat het sop de kool niet waard is. Wat een gedoe. Veel te ingewikkeld. Je gaat het conflict niet aan. Je hoopt maar dat je op tijd weg kan en anders bel je je man toch. Op de crèche kijken ze je af en toe wel boos aan als je weer eens laat bent maar ze hebben je kind nog nooit op straat gezet. Je begint je wel steeds meer aan je collega te ergeren. Je bent echt niet de eerste die een hand zal uitsteken als zij eens ergens hulp voor nodig heeft.
  2. Een winnaar en een verliezer.
    Een van de twee krijgt zijn zin. De ander heeft pech. Dat kan op verschillende manieren worden beslecht. Je kan gewoon weggaan als het voor jou tijd is. Dan druk je gewoon je zin door. De andere vergaderdeelnemers hebben het nakijken. Jij hebt je zin. Of je trekt lootjes. Wie het kortste lootje trekt heeft pech met de vergadertijd en lost haar eigen probleem maar op. Het probleem is opgelost, maar je voelt aan je water dat er een nieuw probleem ontstaat: er is onvrede en irritatie. Het probleem is wel opgelost, maar niemand is echt blij. Je hebt wel je zin maar achter je rug om wordt gemord. Of degene die aan het kortste eind trekt zit toch met de gebakken peren en is al aan het kijken of ze op een andere afdeling wel haar werktijden op de crèchetijden kan afstemmen.
  3. Een compromis
    Het ei van Columbus – je sluit een compromis! De ene keer beginnen jullie vroeg, de volgende week laat. Zo verdeel je de lasten en de lusten. Je bent heel tevreden met deze oplossing. Maar om de week wringt het toch als je weer eens te vroeg uit een interessant gesprek weg moet of ze je op de crèche weer boos aankijken. Je collega zucht ook: het blijft toch een gedoe om je werk op je gezin af te stemmen – altijd passen en meten.
  4. Intermezzo – de nadelen
    Je voelt al een beetje dat bij deze methodes het probleem wellicht is opgelost maar dat er nadelen aan alle oplossingen kleven: een van de twee partijen is ontevreden, er ontstaat rancune of irritatie of er blijft een gevoel van onvrede bestaan. Dat wil niet zeggen dat de oplossingen niet werkbaar zijn. Maar op de lange termijn ondermijnden ze de samenwerking, het werkplezier en ook de effectiviteit van het werk.
  5. Hoe dan wel? – kies uit meerdere oplossingen vanuit een gezamenlijk belang.
    Jullie besluiten er met zijn tweeën (of met het hele team) eens goed voor te gaan zitten. Welke behoeften zitten er achter de voorgestelde oplossingen? Na wat heen en weer gepraat komen jullie erachter dat jullie allebei je werk en gezin op een prettige manier willen combineren en dat jullie met plezier in dit team willen werken. Een vorm van opvang voor de kinderen op de tijden dat jullie werken hoort daarbij. Creatief als jullie zijn ga je brainstormen (*) over zoveel mogelijk oplossingen:
  • Jij hebt nog een buurvrouw die heeft aangeboden om op je kinderen te passen, misschien wil die wel op twee kinderen passen.
  • Misschien kunnen jullie wel om en om de vergadering bijwonen en dat de een de ander bijpraat – als een soort duo vergaderbaan.
  • Als je het toch over een duobaan hebt: Wellicht kan dan een van jullie de vergaderingen op zich nemen en de ander een andere klus.

Je gaat net zolang door tot alle mogelijke oplossingsrichtingen op tafel liggen, wees creatief, alles is goed (*). Vervolgens beoordeel je samen de mogelijke oplossingen op hun wenselijkheid en haalbaarheid en maakt daaruit een keuze. Op deze manier gebruik je jullie gezamenlijke creativiteit om een oplossing te vinden die aan jullie beider behoeften voldoet.

Hoe je conflicten oplost is onderdeel van de Leergang Professionele Communicatie van SBI Formaat. Je werkt met bestaande conflicten en gaat ook in de praktijk met de verschillende methodes aan de slag. Je evalueert gekozen oplossingen en leert het verschil tussen een behoeften en een waardenconflict. In de leergang sta je stil bij wat wilt in je werk en in je werkrelaties met collega’s, met je manager, in je team, in de OR of in projectgroepen. Je leert hoe je je zo kan uitspreken dat de kans dat er iets met je ideeën wordt gedaan groot is en je leert om te gaan met het verzet dat je oproept door je uit te spreken. Het resultaat van deze manier van communiceren is dat jij meer tot je recht komt in je werk, dat je een effectievere bijdrage kan leveren aan het team waar je voor werkt en dat je werkrelaties en de samenwerking verbeteren.

(*) brainstormen is een creatieve techniek met regels die erop gericht zijn zoveel mogelijk ideeën los te maken bij de deelnemers.

Lees de volgende blog in de Professionele Communicatie blogserie: Ik kan geen “nee” zeggen

Meer info over Professionele communicatie

Deel dit bericht