Blog

Frequent verzuim als onderdeel van het functioneringsgesprek, mag dat?

verzuim en functioneringsgesprek
05 juli 2023 / Nicole Pikkemaat

Ik kreeg eens de vraag of frequent ziekteverzuim onderdeel mag zijn van het functioneringsgesprek formulier. Het antwoord vond ik nog niet zo makkelijk. Klakkeloos zo opnemen in het formulier is wel erg kort door de bocht. Wat juridisch wel mogelijk is, is dat je naar aanleiding van een frequent verzuim gesprek afspraken maakt.

Frequent verzuim gesprek

Een frequent verzuim gesprek is bedoeld om (meer) verzuim in de toekomst te voorkomen en samen naar oplossingen te kijken, een actie- en oplossingsgericht gesprek dus. Als een medewerker zich regelmatig ziek meldt, dan kan de oorzaak gelegen zijn in de werksituatie. Denk bijvoorbeeld aan een ongezonde werkplekinrichting, een (te) hoge werkdruk, problemen met het rooster, stress naar aanleiding van een (agressie-)incident of een nare sfeer. Ook kan er sprake zijn van een ingewikkelde thuissituatie of een chronische ziekte. In alle gevallen is het van belang om samen te kijken naar passende oplossingen. Vergeet hierbij niet de rol van de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan (bij twijfel) om advies gevraagd worden. De werkgever mag niet op de ‘stoel’ van de bedrijfsarts zitten en mag niet vragen naar de oorzaken van het verzuim. Soms is zicht op de ziekteoorzaak wel nodig om tot goede oplossingen te komen. In dat geval ontkom je dus niet aan het advies van de bedrijfsarts. Op basis van het advies kunnen de werkgever en werknemer dan samen afspraken maken.

Arbeidsomstandighedenspreekuur

Zowel de werkgever als de medewerker kunnen de bedrijfsarts benaderen. Sterker nog, in de Arbowet is geregeld dat iedere medewerker bij vragen over zijn gezondheid in relatie tot werk, óók als hij nog niet verzuimt of klachten heeft, de bedrijfsarts rechtstreeks (zonder tussenkomst van de werkgever) mag raadplegen. Dit heet het arbeidsomstandighedenspreekuur en is preventief bedoeld: de medewerker spant zich in om verzuim te voorkomen. Daarnaast kan het ook op organisatieniveau preventief werken. Als er bijvoorbeeld meerdere medewerkers zijn met klachten over eenzelfde werksituatie, dan biedt dat handvatten voor concrete maatregelen om de ongezonde werksituatie op te lossen.

Frequent verzuim- en functioneringsgesprek

Nog even terug naar het functioneringsgesprek. Als er afspraken zijn gemaakt in een frequent verzuimgesprek, kan de werkgever daarop sturen. Daarmee kan het ook onderdeel uitmaken van een functioneringsgesprek. Het gaat dan om afspraken van ‘beide kanten’. Ik wil benadrukken dat dit geen beoordelingsgesprek is, maar een functioneringsgesprek waarbij uiteraard het frequent verzuimgesprek niet overnieuw wordt gedaan.

Tot slot raad ik aan om de werkwijze, de rol, rechten en plichten van de medewerker, werkgever en bedrijfsarts op te nemen in het verzuimbeleid. De OR heeft daarbij instemmingsrecht. Zorg ook dat het beleid inzichtelijk is voor iedereen. Al met al vind ik het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is, dat de afspraken inzake verzuimaanpak in goed overleg worden gemaakt (je maakt de afspraken samen) en dat preventie het uiteindelijke doel is.

Geschreven door Nicole Pikkemaat, trainer/adviseur expertiseteam Arbeid & Gezondheid.

Deel dit bericht