Blog

Een goed gesprek komt niet vanzelf

goed gesprek
19 mei 2021 / Peter Regter

Tegenwoordig worden functioneringsgesprekken waarin vooral de beoordeling van de medewerker centraal staat steeds meer vervangen door gesprekken waarin de medewerker feedback krijgt. Daarnaast staan de duurzame inzetbaarheid van de medewerker en de arbeidsomstandigheden ook op de agenda. Vaak wordt dit gesprek een ‘goed gesprek’ genoemd. Met elkaar in gesprek gaan over bijvoorbeeld de ontwikkeling van de medewerker, ambities en wat hij/zij nodig heeft om veilig en gezond te kunnen werken, vraagt om een veilig gespreksklimaat. De leidinggevende heeft hierin een belangrijke taak.

Klassieke gesprekscyclus

In de klassieke gesprekscyclus is bepaald dat medewerker en leidinggevende 3 keer per jaar met elkaar in gesprek gaan. De cyclus start in januari met een planningsgesprek. Halverwege het jaar is er het zogenoemde voortgangsgesprek en aan het eind van het jaar vindt het beoordelingsgesprek plaats. Uit onderzoek blijkt dat het nut van beoordelingsgesprekken door de helft van de respondenten niet wordt ingezien. Voor veel mensen werken de gesprekken eerder demotiverend dan motiverend. Veel organisaties kiezen er daarom voor om afscheid te nemen van deze  gesprekscyclus. De aanleiding hiervoor is naast het feit dat de oude cyclus niet werkt dat ook veel organisaties aan de slag zijn gegaan met zelforganiserende teams. En dat er dus helemaal geen leidinggevende meer is om het gesprek met de medewerker aan te gaan.

Een goed gesprek

Er is geen wet op een goed gesprek. In de praktijk zien we verschillende vormen. De rode draad is vaak het uitgangspunt dat de medewerker zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen loopbaan en ontwikkeling. De onderwerpen van het gesprek zijn net als in de oude cyclus: het maken van afspraken over resultaten in het werk, het bespreken van ontwikkeling, opleidingswensen en arbeidsomstandigheden. Een belangrijk verschil is dat het onderdeel beoordelen vaak wordt vervangen door ‘feedback’.

Lees in onderstaand artikel, geschreven door Peter Regter, trainer/adviseur SBI Formaat, meer over een goed gesprek en welke rol de preventiemedewerker hierin kan spelen.

Deel dit bericht