Blog

Een alcohol- en drugbeleid opzetten in je organisatie

arbobeleid preventiemedewerker
11 november 2020 / Nicole Pikkemaat

Hoe zet je een alcohol- en drugsbeleid op?

Alcohol- en drugsgebruik kunnen, zeker in het geval van verslaving, het functioneren op de werkvloer negatief beïnvloeden, leiden tot verzuim of gevaarlijke situaties voor de persoon in kwestie en vooranderen.

Als preventiemedewerker werk je aan het voorkomen en beperken van risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en psychosociale arbeidsbelasting. Ook risico’s inzake alcohol- en drugsgebruik horen hierbij.

Alcohol en drugs op de werkvloer: hoe zet je beleid op wat voldoet aan het wettelijke kader, ook voor wat betreft de privacy?
Een gezond en sociaal alcohol- en drugsbeleid heeft een totaalaanpak en omvat de volgende facetten:

  1. Preventie
  2. Begeleiding
  3. Toezicht en controle

In bijgaand artikel beschrijft trainer/adviseur Nicole Pikkemaat de mogelijke onderdelen die vastgesteld kunnen worden in een alcohol- en drugsbeleid.

Klik op de afbeelding hieronder om verder te lezen.

 

Deel dit bericht