“Deep Democracy” als hart van de medezeggenschap
Door goede medezeggenschap maakt een organisatie gebruik van de wijsheid van alle medewerkers – wijsheid die niet doorgaans vanzelf bij de directie op tafel komt. Kennis, meningen en ideeën van medewerkers kunnen besluiten evenwichtiger, praktischer en beter uitvoerbaar maken, doordat ze op meer draagvlak kunnen rekenen.
Als de stemmen van de medewerkers het verschil maken, is het zaak dat alle geluiden van de werkvloer goed doorkomen. Niet alleen een slap aftreksel, of alleen het standpunt van de meerderheid.
Dat gaat niet vanzelf. Voor je het weet worden minderheidsmeningen overschreeuwd of weggestemd. In je enthousiasme om je eigen gezichtspunt goed voor het voetlicht te brengen, wals je gemakkelijk over de inzichten van minder goed gebekte collega heen. Mensen delen hun diepste zorgen, hun twijfels en creatiefste ideeën niet, als ze vrezen dat een collega er korte metten mee maakt, of ze opzij schuift met een grap. Tegelijk wil je niet eindeloos polderen en soebatten.
Dus hoe doe je dat? Je doet het door afwijkende gezichtspunten expliciet uit te nodigen, te waarderen en te overwegen. Door te kijken of meerderheidsbesluiten aangepast kunnen worden, zodat minderheidsbezwaren erin worden weggenomen. Door ruis en slepend gedoe niet te omzeilen, maar er samen middenin te stappen, nadat je eerst afspreekt dat je dat niet doet om elkaar af te maken, maar om er samen beter uit te komen.
Deep democracy in de medezeggenschap
De methode die bekend staat als “deep democracy” heeft daar hele praktische stappen voor. Wil je meer weten? Lees meer over onze dienstverlening op het gebied van Deep Democracy op de website van SBI Formaat.
Deep Democracy: maak gebruik van de wijsheid van de minderheid
Geschreven door Diederik Prakke, trainer/adviseur SBI Formaat