De EOR: wat gaat er veranderen? (deel 3)
English version of the article
In de vorige blogs hebben we gekeken naar wat er verandert in het voorstel van de commissie ten aanzien van het recht op vergaderingen en ten aanzien van de vertrouwelijkheid. Nu duiken we in de kerntaken van de EOR. Wat gaat er veranderen in de Richtlijn ten aanzien van informatie en consultatie?
De kerntaken van de EOR: informatie en consultatie
In de oude tekst van de Richtlijn stond dat het bedrijf de EOR in staat moet stellen om met een opinie te komen. En dat op een zodanig tijdstip dat daarmee in het concern rekening kan worden gehouden. Dit heeft een verborgen betekenis. Het bedrijf mag dus geen onomkeerbare stappen zetten om de voorgenomen maatregel in te voeren voordat de raadpleging is afgerond met een opinie. En dat het management dus op tijd moet beginnen met de informatie en consulatie.
In ons trainingswerk zijn we vaak lang bezig om dat helder te krijgen. Het Europees Parlement (EP) had op dit vlak voorgesteld om expliciet te stellen dat raadpleging voorafgaand moet plaatsvinden aan de voorgenomen maatregelen. Ook stelde het EP voor om op te nemen dat er met de opinie rekening zal worden gehouden. Daarnaast stelden ze ook voor dat de EOR tijdig een beargumenteerd antwoord moet kunnen krijgen op zijn opinie, voordat het besluit wordt aangenomen.
Aan de tijdigheid van de procedure voegde het EP ook nog toe dat er tijd moet zijn voor de EOR om de betrokken lokale werknemersvertegenwoordigingen te raadplegen voordat de EOR zijn opinie geeft.
Het goede nieuws
Wat is hier nu van overgebleven? Het goede nieuws is dat de Commissie akkoord is gegaan met het voorstel om in de Richtlijn expliciet op te nemen dat raadpleging voorafgaand moet plaatsvinden aan de voorgenomen maatregelen. Ook neemt de Commissie over dat de EOR een beargumenteerd antwoord moet kunnen krijgen voordat het besluit wordt aangenomen.
Het voorstel dat de onderneming rekening moet houden met de opinie nam de Commissie niet over. Dat is jammer. Maar positief is dat het hele stuk uit de oude Richtlijn is geschrapt dat tijdigheid impliciet definieert als ‘een zodanig tijdstip dat met de opinie rekening kan worden gehouden’. Dat is dus vervangen door de bepaling dat raadpleging vooraf aan het besluit moet plaatsvinden.
Even schrikken
Het was even schrikken toen we lazen dat uit de definitie voor informatie het gedeelte is geschrapt, dat de informatie de EOR in staat moet stellen om een grondig oordeel te kunnen vormen (‘in-depth assessment’). Maar dat komt later terug. De commissie heeft ervoor gekozen om de definities van informatie en consulatie te splitsen in twee delen. Eén deel is puur een definitie van wat informatie en consultatie zijn. Het andere deel betreft de eisen waaraan die informatie en consultatie moeten voldoen.
Helaas is de commissie niet meegegaan met het voorstel van het EP, dat in de consultatieperiode voldoende tijd moet zijn voor de EOR om de betrokken lokale werknemersvertegenwoordigingen te raadplegen voordat de EOR zijn opinie geeft.
De EOR-Service van SBI Formaat bestaat sinds 1994 en helpt je graag met het begeleiden, trainen en adviseren van jouw Europese Ondernemingsraad.
En hoe nu verder?
In de eerste en de tweede blog (zie hieronder) hebben we een aantal andere belangrijke wijzigingen besproken. Er staan nog meer veranderingen in het Commissievoorstel maar voor nu houden we het hierbij. Zo gauw de Europese Ministersraad het voorstel al dan niet gewijzigd heeft aangenomen, zal de EOR Service een meer volledige analyse hiervan maken. Die kan behulpzaam zijn bij het nemen van de laatste horde: de omzetting van de Richtlijn in nationale wetgeving. Daar zal op nationaal niveau nog flink op gelobbyd gaan worden en EOR-leden en vakbonden zullen aan deze lobby van de grote bedrijven een broodnodig tegenwicht moeten bieden.
Geschreven door Sjef Stoop en Hannie Ontijt, trainers/adviseurs EOR-Service