Blog

Coronamaatregelen in de detailhandel

corona detailhandel
18 juni 2020 / Alex Daems

Werknemers in de detailhandel maken zich zorgen om besmet te raken met het coronavirus. Dat blijkt ook uit de uitzending van het NOS Journaal van maandag 8 juni. Deze zorg is terecht. Ook de werkgever zou zich zorgen moeten maken over de gezondheid van zijn medewerkers. Zij spelen immers een cruciale rol in het verkoopproces en komen daarbij veelvuldig in aanraking met andere mensen, met regelmaat binnen een afstand van 1,5 meter. Bovendien heeft de werkgever een wettelijke zorgplicht die erop neerkomt dat hij moet voorkomen dat werknemers ziek worden door het werk (artikel 7:658 lid 1 BW).

Om werknemers te beschermen tegen besmetting door het coronavirus zijn tal van maatregelen mogelijk. Vaak worden snel de nodige tape en stickers, een mededeling voor klanten en bezoekers aangebracht en wordt een busje met desinfectiemiddel bij de ingang geplaatst. Wat vervolgens ontbreekt is goede voorlichting, instructie en training voor de werknemers en een duidelijke toezichthoudende rol van leidinggevenden. Als maatregelen niet weloverwogen worden gekozen en uitgevoerd dan kan dit bijdragen aan onbegrip van en agressie en intimidatie door bezoekers en klanten richting werknemers. Bovendien kan dit bijdragen aan niet adequaat optreden door werknemers, waardoor escalatie het gevolg kan zijn.

Een goede aanpak begint bij een analyse van de risico’s voor de werknemers. De werkomgeving, inrichting en kenmerken van publiek en medewerkers moeten hierin worden meegenomen. De RI&E is hiervoor het aangewezen instrument. Er zijn al speciale Corona RI&E modules ontwikkeld.

Essentieel is ook betrokkenheid van werknemers. De ondernemingsraad vertegenwoordigt de werknemers en kan in overleg met de werkgever een goede afweging maken van de risicofactoren en de te nemen maatregelen. Bij deze afweging wordt sterk gelet op de situationele factoren. Een maatregel die op de ene locatie wel goed werkt, kan misschien niet op de andere locatie werken. Een gezamenlijke afweging draagt bij aan het nemen van de juiste maatregelen en tot draagvlak en motivatie bij de werknemers. Daarbij is het ook van belang om na enige tijd de genomen maatregelen te evalueren. De ondernemingsraad kan in het overleg met de werkgever signalen en bevindingen van de werknemers inbrengen en onder de aandacht brengen. Dit kan ertoe leiden dat maatregelen worden bijgesteld.

De inzet van de juiste maatregelen, genomen in overleg met de ondernemingsraad draagt zeker bij aan het voorkomen van besmetting en andere negatieve effecten van het risico van besmetting van werknemers door het coronavirus.

Geschreven door Alex Daems, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid

Deel dit bericht