Begeleide intervisie voor OR-voorzitters
Begeleide intervisie OR-voorzitters
Aristoteles: De dingen die we moeten leren voordat we ze kunnen doen, leren we door ze te doen.
Groeien in je rol
Veel OR-leden voelen zich wel eens onzeker over hun rol als OR-lid. OR-werk is immers niet iets waarvoor ze zijn opgeleid. Terwijl OR-leden wel overleggen over allerlei onderwerpen met directies die hiervoor verantwoordelijk zijn. Het is niet voor niets dat het recht op scholing voor ondernemingsraden en OR-leden in de Wet op de Ondernemingsraden is opgenomen. In al die jaren dat ik ondernemingsraden en OR-leden heb mogen trainen, opleiden en coachen, heb ik gelukkig velen zien groeien in hun rol. Maar de uitdaging bij het leren van nieuwe vaardigheden en kennis in een training, is natuurlijk de directe toepassing daarvan in de eigen praktijk. En dat is best lastig.
Werkwijze begeleide intervisie voor OR-voorzitters
Daarom ben ik vorig jaar gestart met een groep van maximaal 8 voorzitters. We ontmoeten elkaar 6 keer online; ongeveer 1x per maand. Iedere deelnemer kan een eigen casus inbrengen. Na een korte toelichting volgen er een of meerdere vragenrondes. Na de tips en adviezen van collega-voorzitters sluiten we af met een terugkoppeling van de inbrenger. Welke tip of advies heeft geraakt en wat ga je ermee doen. De volgende bijeenkomst is iedereen reuzebenieuwd hoe de inbrenger ermee aan de slag is gegaan. En daar zit de winst!
Ervaringen
Geïnspireerd en gesteund door de bemoedigende woorden van alle deelnemers, maakte de ene voorzitter direct een afspraak voor een kop koffie met de bestuurder. Een andere ging meteen met de OR in gesprek over het anders vormgeven van hun relatie met het MT. De volgende ging een open gesprek aan met een OR-lid over zijn bijdrage aan het OR-werk. En dit leidde bij alle drie tot een concreet resultaat. Terwijl het tot dan toe steeds een thema was waarover de voorzitter en secretaris (DB) of de hele OR niet uitgesproken raakten. Met als gevolg frustratie en verlies van energie en motivatie. Hoe anders was het nu.
Een andere deelnemer had nog een hele andere leeropbrengst van de intervisie. Door de gestructureerde manier van werken met elkaar, moest hij op zijn handen zitten. Hij is een snelle denker en heeft snel een oplossing bedacht voor welke situatie dan ook. Nu ervaarde hij tijdens de intervisie de meerwaarde van eerst luisteren. Doordat hij niet meteen mocht adviseren (en soms zitten adviezen verstopt in een vraag) en op zijn beurt moest wachten, ervaarde hij meer innerlijke rust. En dat leidde soms tot hele nieuwe inzichten, tips en adviezen dan hij in eerste instantie had gedacht.
Meer informatie en ook deelnemen?
Wil je ook groeien en je verder ontwikkelen als OR-voorzitter én ervaringen uitwisselen met andere voorzitters? Neem dan ook deel aan onze begeleide intervisie voor OR-voorzitters.
Meer weten informatie & aanmelden
Geschreven door Yolanda van der Poel, trainer/adviseur SBI Formaat