Beeldschermwerk in coronatijd
Sinds de uitbraak van het coronavirus werken veel mensen vanuit huis. Nu veel medewerkers de voordelen in zien van het thuiswerken, neemt de vraag toe om (eventueel gedeeltelijk) ook in de toekomst thuis te werken. Thuiswerken brengt voordelen met zich mee, maar er kleven zeker ook nadelen aan het thuiswerken.
Beeldschermwerk kan onder andere psychische klachten en lichamelijke klachten veroorzaken. Uit onderzoek komt naar voren dat de kritische grens voor beeldschermwerk op 6 uur per dag beeldschermwerk ligt. Als er meer uren beeldschermwerk wordt verricht, stijgt de kans op lichamelijke klachten. Denk hierbij aan klachten aan de arm, nek en schouders (KANS klachten). Deze klachten worden veroorzaakt doordat een beeldschermwerker langdurig in eenzelfde ongunstige houding zit waardoor structuren overbelast raken. Niet alleen KANS klachten, maar denk ook aan klachten van de ogen. De ogen zijn lange tijd gefixeerd op een beeldscherm waardoor deze overbelast kunnen raken. Met alle gevolgen van dien. Dit risico wordt nog groter wanneer veel medewerkers die gedurende hun werk werken achter een beeldscherm ook in hun privétijd gebruik maken van een computer, tablet of mobiele telefoon. Door het thuis werken kan de balans werk en privé verstoord raken waardoor stressklachten toenemen. Niet alleen de balans verhoogt de toename van stressklachten, denk ook aan de sociale contacten die afnemen indien iemand veel vanuit huis werkt.
Om de 1,5 meter goed te garanderen, moet een kantooromgeving aangepast worden. Zo zijn er voorbeelden van kantoortuinen waar normaliter veel mensen werken. In deze huidige tijd zou dat voor een uitbraak van het Covid-19 virus zorgen. Naast simpele oplossing zoals het aanbieden van handgel, moet er ook verder worden gekeken naar bijvoorbeeld het aantal mensen en het verkeer in het pand. De gekozen maatregelen vraagt een gedegen onderzoek waar de risico’s in het pand bevinden. Om organisaties te ondersteunen heeft het NEN instituut een speciale procedure uitgegeven over de ergonomische eisen van kantoorwerkplekken en inrichting bij kantoorwerkplekken in het kader van Covid-19 maatregelen.
Nu steeds meer mensen structureel gaan thuiswerken, komen steeds meer vragen over de verantwoordelijkheid van de werkgever bij de thuiswerkplek. Een werknemer verricht arbeid in opdracht van de werkgever. Volgens de Arbowet heeft een werkgever een zorgplicht voor een veilige en gezonde werkplek van deze werknemer. Ook bij de thuiswerkplek. In ieder geval moet een thuiswerkplek voldoen aan de ergonomische eisen. Een werkgever moet een werknemer voorlichten over deze eisen. Er dienen afspraken te worden gemaakt hoe aan deze eisen kan worden voldaan en welke middelen er eventueel beschikbaar worden gesteld door de werkgever. De OR heeft hierbij een rol en kan hierover centrale afspraken maken met de bestuurder. Goed om als OR scherp te blijven dat er goede regelingen worden afgesproken.
Betrokkenheid van een OR of een VGWM-commissie is van belang bij de werkplekinrichting en werkplekomgeving. SBI Formaat organiseert een trainingsdag over de rol van de OR bij werkplekinrichting. Tijdens deze dag gaan we dieper in waaraan een werkplek en de werkomgeving aan moet voldoen, welke instrumenten er gebruikt kunnen worden om de werkplek te beoordelen en gaan we ook in op de wet- en regelgeving van de thuiswerkplek en worden enkele praktijkvoorbeelden behandeld. De dag wordt afgesloten met een actieplan voor de OR.
Lees ook
- De beeldschermbril, ook bij thuiswerken!
- Het belang van een gezond binnenklimaat
- Afstand houden! – 1,5 meter maatschappij
Geschreven door Wendy Roescher, trainer/adviseur Arbeid & Gezondheid