Blog

Hoe zet je een alcohol- en drugsbeleid op?

arbobeleid preventiemedewerker
24 januari 2019 / Nicole Pikkemaat

Alcohol- en drugsgebruik kunnen – zeker in het geval van verslaving – het functioneren op de werkvloer negatief beïnvloeden, leiden tot verzuim of gevaarlijke situaties voor de persoon in kwestie en voor anderen. Als preventiemedewerker werk je aan het voorkomen en beperken van risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en psychosociale arbeidsbelasting. Ook risico’s inzake alcohol- en drugsgebruik horen hierbij. Alcohol en drugs op de werkvloer: hoe zet je beleid op wat voldoet aan het wettelijk kader, ook voor wat betreft de AVG?

Een gezond en sociaal alcohol- en drugsbeleid heeft een totaalaanpak en omvat de volgende facetten:

  1. Preventie
  2. Begeleiding
  3. Toezicht en controle

In bijgaand artikel beschrijft trainer/adviseur Nicole Pikkemaat de mogelijke onderdelen die vastgesteld kunnen worden in een alcohol- en drugsbeleid.

Klik hieronder om verder te lezen

arbo beleid

Heb je vragen over de taken van een preventiemedewerker of over het Arbobeleid? Expertiseteam Arbeid en Gezondheid helpt je graag verder.

Bron: Werk&Veiligheid.nl

Deel dit bericht