Blog

101 dingen waar de preventiemedewerker aan moet denken

preventiemedewerker
20 november 2023 / Carolina Verspuij

Als preventiemedewerker zijn er een hoop taken waar je mee te maken krijgt. Welke zaken dienen hoog op de prioriteitenlijst te staan? En hoe geef je invulling aan deze taken in je dagelijkse werk als preventiemedewerker?

Taken van een preventiemedewerker

In je taakomschrijving of in je functieomschrijving als preventiemedewerker kunnen diverse taken zijn opgenomen. Sommigen daarvan staan letterlijk in de Arbowet, artikel 13 en artikel 5. Dit zijn o.a. de volgende taken:

  • Het adviseren en samenwerken met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging(PVT) of belanghebbende werknemers;
  • Het adviseren en samenwerken met de bedrijfsarts, arbodienst en andere arbokerndeskundigen;
  • De toegang van medewerkers tot een deskundige werknemer;
  • Het meewerken aan de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en de uitvoering van het bijbehorend plan van aanpak.

Deze onderwerpen komen allemaal aan bod in het onderstaand artikel van Carolina Verspuij.

Taken preventiemedewerker

Geschreven door Carolina Verspuij, trainer & adviseur Arbeid & Gezondheid SBI Formaat

Deel dit bericht