In je werk ben je dagelijks in contact met anderen. Bijvoorbeeld met collega’s, maar ook met leveranciers of opdrachtgevers. Maar deze samenwerking loopt niet altijd zoals je graag wenst. Zo kan er ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie op de werkvloer ontstaan. In zo’n situatie kan een vertrouwenspersoon een veilige haven bieden. Indien er sprake is van een zeer ernstige situatie komt de klachtencommissie om de hoek kijken. Deze commissie zal de klacht verder behandelen en onderzoeken.
Klachtencommissie en de OR
Zowel de klachtencommissie als de ondernemingsraad hebben als doel het creëren van een veilige werkomgeving. Daarnaast heeft de OR instemmingsrecht bij het vaststellen, wijzigen of intrekken van een klachtenregeling (WOR artikel 27). Ook kan de CAO de werkgever verplichten een klachtenregeling op te stellen. De ondernemingsraad heeft geen instemmingsrecht over de (verplichte) invoering van de regeling, maar wel over de inhoud voor zover de CAO niet (ook) de inhoud van de regeling bepaalt.
Aanbod voor leden van de klachtencommissie
SBI Formaat biedt verschillende trainingen aan voor vertrouwenspersonen. Deze trainingen zijn ook van toegevoegde waarde voor leden van de klachtencommissie.
Trainingen
Basiscursus vertrouwenspersonen
Deze training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en beheers je de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.
Deze training is zowel klassikaal als online beschikbaar en binnenkort ook in het Engels.
Meer informatie & aanmelden klassikale Basiscursus vertrouwenspersonen
Meer informatie & aanmelden online Basiscursus vertrouwenspersonen
Training Vertrouwenspersoon en diversiteit
Deze dag gaan we in op de feiten en mechanismen rondom diversiteit en inclusie. We onderzoeken een aantal vragen: hoe divers is jouw organisatie? Voelen diverse werknemers zich wel thuis en veilig? Waar loop je tegenaan als vertrouwenspersoon en hoe kan je hiermee omgaan en de organisatie adviseren? Ga na de training aan de slag met dit thema binnen jouw organisatie.
Meer informatie & aanmelden training Vertrouwenspersoon en diversiteit
Maatwerktraining
Wanneer je kiest voor een maatwerktraining, inventariseert onze trainer/adviseur jullie vragen en verdiept zich in de situatie. Op basis hiervan ontvang je een voorstel voor een cursusprogramma (mogelijk aangevuld met advies of coaching) geheel afgestemd op het vraagstuk.
Meer informatie maatwerktraining
Stel je vraag!
Pool vertrouwenspersonen
Wil je meer weten over de taken en bevoegdheden van de klachtencommissie en vertrouwenspersoon? Een check op jullie beleid op het gebied van ongewenst gedrag of wil je een cultuuronderzoek waardoor je goed inzicht krijgt in (on)gewenst gedrag? Of heb je een andere vraag? Onze pool van ervaren, deskundige en gecertificeerde vertrouwenspersonen staan voor je klaar!
Stel je vraag via onderstaand contactformulier.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google
Privacy Policy and
Terms of Service apply.
Blogs/artikelen
Onze trainers/adviseurs schrijven regelmatig blogs en artikelen met als thema (on)gewenst gedrag, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie.
Reviews
Leren en verbinden
“Een gerichte opleiding met aandacht voor kennis, vaardigheden en de (verdere) invulling binnen Nyrstar Budel. De vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie vonden de training erg leerzaam en vonden het fijn dat ze samen op konden trekken. Inmiddels hebben zij zich breed binnen Nyrstar Budel bekend gemaakt.”
– Rob Timmermans (Head Training & Development)