Blog

Beoordelingsgesprekken zijn uit, doelen stellen en feedback zijn in

goed gesprek
01 juni 2019 / Lyan Rietveld , Peter Regter

Omgaan met nieuwe vormen van beoordelen; wat betekent dit voor alle betrokkenen?

Eind vorig jaar was het door een onderzoek van de VU veelvuldig in het nieuws: beoordelingsgesprekken kosten veel tijd en geld en leveren niet op wat ze beogen. Medewerkers en leidinggevenden zien elk jaar weer op tegen het verplichte ritueel. En het resultaat? Medewerkers blijken niet beter te presteren door beoordelingsgesprekken. Integendeel; de gesprekken zorgen juist voor frustratie en soms zelfs voor een gebutste relatie tussen medewerker en leidinggevende. Uit het onderzoek van de VU bleek daarnaast dat organisaties meer profijt hebben bij de sterke kanten van een medewerker verder ontwikkelen dan steeds de zwakke kanten benoemen. Vooruit kijken, kortetermijndoelstellingen en 360-gradenfeedback zijn daarnaast belangrijke ingrediënten voor de nieuwe arbeidsmarktgeneratie. Daarom stoppen veel toonaangevende bedrijven met de traditionele manier van beoordelen.

Wat zijn goede alternatieven waar organisatie en medewerkers echt wat aan hebben, wat betekenen ze in de praktijk en wat zijn de aandachtspunten?

Lees hier het artikel

Bron: HRcommunity

Geschreven door trainers/adviseurs Lyan Rietveld en Peter Regter

Deel dit bericht