Blog

De EOR: wat gaat er veranderen? (deel 5)

EOR-richtlijn EWC -Directive
23 mei 2024 / Arend Hamstra

Sancties

Eén van de onderwerpen die de Nederlandse regering liever niet in de nieuwe Richtlijn terug ziet komen is het voorstel om tot sancties te komen als bedrijven de informatie- en consultatieprocessen niet nakomen. De Nederlandse regering wil vasthouden aan het huidige systeem zoals we dat in Nederland kennen.

Standpunt minister

Zo schrijft de minister in haar antwoord op vragen uit de Tweede Kamer: “Het kabinet zet er op in dat de invulling van rechtsmiddelen en het sanctiebeleid dient te worden overgelaten aan de lidstaten zelf. Nederland zoekt hiervoor aansluiting bij gelijkgestemde lidstaten. Zodoende kan Nederland invulling geven aan het sanctiebeleid dat aansluit bij de Nederlandse praktijk van privaatrechtelijke handhaving. Er is dan geen extra handhavingscapaciteit nodig.”

Waarom sancties in de Richtlijn? 

Uit de evaluatie van de werking in 2018 kwam een duidelijk beeld naar voren waarom sancties nodig zijn. Er zijn te weinig Europese Ondernemingsraden en bedrijven moeten door werknemers verzocht worden om het proces op te starten. Verder is er vaak sprake van ondoeltreffende raadpleging en is er een gebrek aan doeltreffende rechtsmiddelen en afschrikwekkende sancties in sommige lidstaten. Zo is de bestraffing op dit moment niet voldoende afschrikwekkend om bedrijven te bewegen tot een goede, nuttige raadpleging van de EOR.

Voorstel Europese Commissie

In Artikel 11 gaat het voorstel in op de mogelijkheid om sancties in te voeren in de lidstaten als de nationale wet voor de Europese Ondernemingsraad niet wordt nageleefd. Deze sancties moeten voldoen aan de volgende drie voorwaarden: effectief, afschrikkend en evenredig.

In het geval van een financiële sanctie moet er onder andere rekening gehouden worden met de omvang en de financiële situatie van de onderneming. In ieder geval moet een lidstaat financiële sancties in de wet opnemen als het gaat over een inbreuk op de procedures voor informatie en raadpleging.

De EOR-Service van SBI Formaat bestaat sinds 1994 en helpt je graag met het begeleiden, trainen en adviseren van jouw Europese Ondernemingsraad.

Klik op de afbeelding en maak kennis met de vijf trainers/adviseurs van de EOR-Service van SBI Formaat.

Procedure voor informatie en raadpleging

De nieuwe sancties kunnen ertoe leiden dat een EOR naar de rechter stapt als de procedure voor informatie en raadpleging niet goed, of helemaal niet gevolgd is. De informatie moet namelijk op een passend tijdstip, op passende wijze en met een passende inhoud worden verstrekt zodat de EOR zich een oordeel kan vormen en in overleg kan gaan over het voorstel van het bestuur. Dit alles binnen een redelijke termijn, die verder niet gespecificeerd wordt.

Samenvattend

Binnen Europa zijn verschillende rechtssystemen met allemaal een eigen manier van werken. Deze diversiteit zorgt ervoor dat niet voor elke EOR een goede toegang tot rechtsgang bestaat én dat er onvoldoende afschrikkende sancties zijn. De nieuwe Richtlijn brengt een aantal uitgangspunten met zich mee. Hierdoor wordt zowel de toegang tot het recht als ook de mogelijkheid tot sancties versterkt. Het blijft nog even afwachten hoe het definitieve voorstel eruit komt te zien. In de tussentijd houden wij je op de hoogte.

Arend HamstraGeschreven door Arend Hamstra, trainer/adviseur EOR-Service.

Bekijk hier de blogserie ‘De EOR: wat gaat er veranderen?’

Deel dit bericht