Blog

Skout in de Zorg deel 2: Een Boostcamp op de heuvelrug

Stichting SBI SKOUT arbeidsinnovatie
28 juni 2018 / Wim Oolbekkink

Wat is Skout in de Zorg?

U kent het probleem. Het aantal vacatures in de zorg stijgt maar het aantal mensen in de bijstand daalt nauwelijks. Skout in de Zorg is een concept dat aan twee kanten gaat helpen. Meer mensen aan het werk en minder mensen in de bijstand. Via een pop-up store in het centrum van Zeist meldden zich in de maand mei meer dan 350 mensen met serieuze belangstelling voor werk in de zorg. Onder hen een heel aantal mensen met een zekere afstand tot die arbeidsmarkt. Meer dan 350 mensen inschrijven is leuk. Het heeft alle betrokkenen bij het project aangenaam verrast. En leidde zelfs tot vragen in de Zeister gemeenteraad. Maar met inschrijven alleen komen er geen mensen aan het werk. En helemaal niet voor mensen voor wie werken sowieso een uitdaging is. Die het, om allerlei redenen, niet lukt om goed aan het werk te komen.

Fase 2 houdt daarom in dat we voor deze groep een zogenaamde “bootcamp’’ organiseren. Een maand lang worden de deelnemers voorbereid op werken in de zorg. De bootcamp vindt plaats in het Maarten Maartenshuis van Stichting SBI op landgoed Zonheuvel te Doorn. Stichting SBI is als een van de initiatiefnemers nauw betrokken bij Skout in de Zorg.

Vandaag heb ik het voorrecht om een kijkje in de keuken te nemen van de bootcamp.  Jeffrey begroet me met enthousiasme.  Hij is trainer bij Pit strategie en onder zijn leiding vindt de bootcamp plaats. Hij weet wat je moet doen om mensen zelfvertrouwen terug te geven. Hij weet hoe je altijd weer een nieuwe start kunt maken.

Na een korte kennismaking neem ik plaats in de klas. En binnen 2 minuten ben ik onderdeel van de les over de 5 G’s. Hoe je gedachte van invloed is op je gevoel en je gevoel van invloed is op gedrag. En waar je in je directe omgeving wel invloed op hebt en waar niet. Hij spreekt heldere taal die voor ieder herkenbaar is en aanspreekt. Hij zegt: vraag je telkens af, kan ik aan de situatie waar ik in terecht komt iets veranderen of niet? En: je kunt je wel druk maken over iets dat in het verleden is gebeurd, maar je verandert er niets meer aan. Wat je wel kunt doen is in een nieuwe situatie het net even anders aan te pakken zodat die beter voor je uitpakt dan de vorige keer. En, ook heel belangrijk, vraag anderen om een reactie op hoe jij reageerde.

Als Jeffrey even weg is om koffie te halen, neemt Fatima het woord. Ze vertelt dat ze nog nooit zo veel geleerd heeft als in de achterliggende weken. En ze steekt de loftrompet over de trainer. Hij geeft goed les aan de groep maar ziet ook wat iemand persoonlijk nodig heeft. En ze geeft het voorbeeld van een deelnemer die door Jeffrey naar huis was gestuurd om aandacht te kunnen geven aan de privésituatie. Dat was op dat moment belangrijker dan de les. Het is eigenlijk geen bootcamp zegt Fatima. Het is eerder een Boostcamp. We leren hier zo veel. Het geeft zoveel goeie energie. Boostcamp. Dat dekt de lading dus veel beter. Dat is wat deze mensen nodig hebben. Een boost in de goede richting. Om zo hun (werk)leven weer goed op de rit te krijgen. Ik beloof Fatima plechtig dat ik overal waar ik vertel over dit project zal uitleggen wat de Boostcamp is en haar naam zal noemen als de bedenker ervan.

Wanneer Jeffrey terug is in het lokaal gaan de complimenten in zijn richting nog even door. Hij grijnst en knipoogt naar de groep en zegt: Ja, we hadden toch afgesproken dat jullie 10 euro zouden krijgen als jullie over mij enthousiast zouden doen in de richting van Wim?!

Na afloop praat ik nog even met hem na. Hij beaamt wat de deelnemers zelf al aangaven. Er wordt veel geleerd en iedereen is heel gemotiveerd om er echt iets van te maken. Tegelijkertijd geeft hij aan dat sommigen best van ver komen en nog een weg te gaan hebben voordat ze weer goed aan het werk zijn. Maar hij is er van overtuigd dat hun inzet en onze gezamenlijke aandacht voor hen gaat dit mogelijk maken.

Binnenkort gaat deze groep kennis maken met het echte werk in de zorg. Benieuwd hoe het verder gaat? Volg dan de berichtgeving over Skout in Zorg via een van de betrokken partners.

Wim Oolbekkink – Programmamaker stichting SBI/Landgoed Zonheuvel

Skout in de Zorg is een initiatief van de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug en Stichting SBI, in samenwerking met De Parels Compagnie, Pit strategie, Meewerkend, Abrona, Zorgspectrum, Reinaerde, De Burg, Zorggroep Charim, Bartiméus, UWV en Utrechtzorg.

Deel dit bericht