Blog

Help, ik krijg een weerwoord!

Assertief Professioneel Communiceren Leergang
14 november 2019 / Juliette van de Mheen

Blogreeks Professionele Communicatie – opkomen voor jezelf én je werkrelaties verbeteren. Door Juliette van de Mheen, gecertificeerd Thomas Gordon © Communicatietrainer. 

Meer info over Professionele communicatie

Je uitspreken over je verwachtingen en de reactie van anderen opvangen.

4 veelvoorkomende belemmeringen.

Ken je dat? Durf je eindelijk een ergernis uit te spreken in de hoop dat er daardoor iets verbetert in de samenwerking met een collega of in je team. Is de eerste reactie die je krijgt een sneer! Daar sta je dan met je mond vol tanden. De volgende keer houd je je mond wel weer. Achter de rug van de snerende collega klagen over hoe onheus je bent behandeld is ook een beproefd recept. Maar veel verder kom je daar natuurlijk niet mee: Het gaat nog steeds niet zoals jij het wilt en je loopt het risico dat de samenwerking verzuurt.

Als dit je bekend voorkomt dan is daar zeker iets aan te doen. Je bent op de goede weg, want je zegt al iets over hoe jij het graag wilt. Door je op een goede manier uit te spreken kun je contacten met collega’s zo beïnvloeden dat jullie met meer plezier samenwerken. Dat klinkt eenvoudig en vanzelfsprekend maar in de praktijk zijn er een aantal belemmeringen:

  1. Je denkt te weinig na over wat voor jou belangrijk is in de samenwerking.
    Dat is jammer. Hoe kan je collega’s vertellen hoe je wilt werken als je niet weet wat je wil? Collega’s leren jou en je grenzen dan niet kennen. Je ideeën over wat er beter kan, blijven voor de groep verborgen. Weten wat voor jou belangrijk is in de samenwerking en je daarover uitspreken is een goed middel om je werkrelaties te verbeteren.
  2. Zullen ze me dom vinden? 
    Deze en andere varianten op “Wat zullen ze wel niet van me denken?” belemmeren je in het uitspreken van je wensen. Je weet wel hoe je het zou willen en wat er beter kan, maar uit angst voor de reacties of oordelen van anderen zeg je niks. Of je wacht te lang met je uiten en in de tussentijd loopt je ergernis op. Tegen de tijd dat je de moed hebt verzameld om er iets over te zeggen is het een gevoelig punt voor je geworden.
  3. Oordelen – “Wat jij doet, dat deugt niet!”
    Je spreekt je wel uit, maar niet op de manier waarop je collega’s ernaar willen luisteren. In jouw ogen doet de ander het verkeerd. Je spreekt niet over jezelf en jouw verwachtingen. Je zegt eigenlijk: “Het ligt aan jou dat het niet gaat zoals ik het wil.” De ander heeft geen keus meer om zelf iets met jouw verzoek te doen en voelt zich door jou veroordeelt. De bereidheid om iets met jouw kritiek te doen neemt daardoor af.
  4. “Mijn manier is de beste” – dus passen jullie je wel aan.
    Je verwacht dat als je vertelt wat je anders wil, dat anderen dat ook onmiddellijk doen en zonder morren accepteren. Je hebt alle andere valkuilen vermeden, je weet wat je wilt, je spreekt je uit en blijft bij jezelf. Je zegt bijvoorbeeld: “Ik heb er last van dat we steeds een kwartier langer vergaderen dan afgesproken. Ik heb een boel werk te doen en kom daardoor aan het eind van de dag met mijn andere werkzaamheden in de knel.” Maar vervolgens krijg je een boel excuses naar je hoofd: “Ja, maar de onderwerpen zijn te belangrijk om af te raffelen.” of “We beginnen ook vaak een kwartier later, dus logisch dat het dan ook een kwartier langer duurt.” Je had verwacht dat je steun en begrip zou krijgen voor je probleem. Nu er zoveel weerstand komt bind je misschien weer in en accepteert morrend dat de vergadering een kwartier langer duurt of besluit dan zelf maar gewoon op het afgesproken tijdstip te vertrekken. Probleem is hier dat je niet hebt ingecalculeerd dat het feit dat jij je uitspreekt weerstand op kan roepen. Je hebt je niet voorbereid op het opvangen van die weerstand en uiteindelijk is er geen gezamenlijke oplossing bedacht.

Bovenstaande belemmeringen komen aan de orde in de leergang Professionele Communicatie van SBI Formaat. Je leert na te denken over wat je wilt in je werk en in je werkrelaties met collega’s, met je manager, in je team, in de OR of in projectgroepen. Ook leer je hoe jij je zo kan uitspreken dat de kans dat er iets met je ideeën wordt gedaan groot is. Ten slotte leer je om te gaan met het verzet dat je oproept door je uit te spreken. Het resultaat van deze manier van communiceren is dat jij meer tot je recht komt in je werk, dat je een effectievere bijdrage kan leveren aan het team waar je voor werkt en dat je werkrelaties en de samenwerking verbeteren.

Lees de volgende blog in de Professionele Communicatie blogserie: Ik kan geen “nee” zeggen.

Meer info over Professionele communicatie

Deel dit bericht